Typisk tal-, språk- och läsutveckling, 6 hp
Typical Speech, Language and Reading Acquisition, 6 credits- Kurskod
- 2LG076
- Kursens benämning
- Typisk tal-, språk- och läsutveckling
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
För behörighet till kurser på termin 3 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
Mål
Studenten ska kunna:
- använda, definiera och förklara termer och begrepp inom typisk tal-, språk- och läsutveckling hos barn.
- beskriva teoretiska synsätt inom området, samt i vetenskaplig litteratur identifiera och reflektera över dessa.
- beskriva och diskutera undersökningsmetoder inom barns tal-, språk- och läsutveckling särskilt med avseende på metodologiska begränsningar och dessas konsekvenser för resultattolkning.
- redogöra för tal-, språk- och läsutveckling, samt hur dessa utvecklingsaspekter relaterar till varandra.
Innehåll
Kursen kartlägger teorier och modeller samt diskuterar standardforskningsmetoder inom barns språkutveckling. Kursmoment tar upp talperception, barnriktat tal och rollen av social interaktion i spädbarnsåldern, talproduktion, ordinlärning i samband med alternativ och kompletterande kommunikation, fonologisk medvetenhet, grammatisk förståelse, syntaxutveckling och utveckling av pragmatisk förmåga och diskursförmåga i förskole- och skolåldern, samt typisk läs- och skrivutveckling. Typisk tal-, språk- och läsutveckling belyses utifrån flerspråkighetsperspektiv och neurologiska perspektiv.
Arbetsformer
Vid frånvaro vid obligatoriska moment ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter i grupp och individuellt, muntlig presentation i grupp.
Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, laborationer och övningar.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kursbok
- 307 pages ISBN:9780415827133 LIBRIS-ID:14216908 Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar
2010 Ingår i: Annual review of psychology.
2003 Ingår i: Child development
2004
2007
2011
Amsterdam : John Benjamins Pub., c2002. - vii, 390 p. LIBRIS-ID:9769488 Kapitlet Vihman, M.M. (2002). The role of mirror neurons in the ontogeny of speech, s. 305-314.
2009
Rekommenderad litteratur
Cambridge : Cambridge University Press, 2011 - 1 online resource (466 p.) ISBN:9780511975073 LIBRIS-ID:13555873 URL: Table of Contents / Abstracts Sök i biblioteket
Fourth Edition : Austin, Texas : PRO-ED, 2016 - x, 325 pages ISBN:9781416410133 LIBRIS-ID:19756405 Sök i biblioteket