Integrerad deltentamen, 4,5 hp
Integrated preparatory examination, 4,5 credits- Kurskod
- 2LK010
- Kursens benämning
- Integrerad deltentamen
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för fysiologi och farmakologi
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-11-11
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2012-03-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1 och 2 på läkarprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna visa förmåga att på ett professionellt sätt integrera och använda de teoretiska kunskaper, praktiska färdigheter och förhållningssätt, samt den värderingsförmåga som tränats under tema 1 och 2 i läkarprogrammet. Studenten skall demonstrera förmåga att på ett etiskt och empatiskt sätt självständigt och kritiskt bedöma, urskilja, formulera och lösa problem, samt värdera kunskap. Studenten skall med ett vetenskapligt förhållningssätt kunna redogöra för och motivera hur grundläggande förklaringsmekanismer kan bidra till förståelse av hälsa och sjukdom i ett kliniskt perspektiv.
För de olika momenten gäller följande lärandemål:
Moment 1: En praktisk färdighetsexamination på patient ("Kliniskt körkort") (Practical assessment of patient examination skills) 1 hp
Studenten skall vid tentamen
- kunna visa hur man tar anamnes, hur man genomför ett fysikaliskt status och hur man dokumenterar detta
- kunna föreslå, tolka och informera om vanliga diagnostiska undersökningar
- kunna visa ett professionellt bemötande
Moment 2: Skriftlig tentamen (Written examination) 3 hp
Studenten skall vid tentamen kunna
- integrera och använda teoretisk kunskap, förhållningssätt och värderingsförmåga
- demonstrera förmåga att på ett etiskt sätt, självständigt och kritiskt bedöma, urskilja, formulera och lösa problem
- demonstrera en förmåga att värdera kunskap
- redogöra för och motivera hur grundläggande förklaringsmekanismer kan bidra till förståelse av hälsa och sjukdom i ett kliniskt perspektiv
Moment 3: Integrerande seminarium (Integrating seminar) 0,5 hp
Studenten skall vid detta moment kunna:
- aktivt muntligen presentera och sammanfatta väsentliga aspekter i en delfråga ur den skriftliga tentamen
- aktivt föreslå och motivera ett svarsförslag
- diskutera relevanta grundvetenskapliga aspekter vad gäller förklaringsmekanismer av betydelse för hälsa och sjukdom.
Innehåll
Kursen består av tre moment.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer bygger på utbildningsplanens pedagogiska modell som främjar självstyrt lärande och kommunikation. Genom huvudsakligen självständigt arbete och/eller i dialog med kurskamrater skapar studenten en integrerad förståelse av innehållet i de fyra första terminerna av läkarutbildningen. I kursen ingår tre examinationer som tillsammans förväntas dels summativt bedöma denna integrerade förståelse och dels ha ett formativt värde för att underlätta studierna under resterande del av utbildningen.
Examination
De tre momenten examineras var för sig.
Moment 1: 0001 En praktisk färdighetsexamination på patient ("Kliniskt körkort") (Practical assessment of patient examination skills) 1 hp
För godkänt krävs att studenten har nått lärandemålen.
Moment 2: 0002 Skriftlig tentamen (Written examination) 3 hp
För godkänt krävs att studenten har nått lärandemålen.
Moment 3: 0003 Integrerande seminarium (Integrating seminar) 0,5 hp
För godkänt krävs närvaro och aktivt deltagande i presentation och diskussion.
För godkänd kurs krävs att samtliga tre moment är godkända. Vid underkänt på något moment kompletteras enbart detta moment.
Utöver ordinarie tillfälle anordnas två (2) resttillfällen per år.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen: Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till sex (6).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingar genomförs efter kursen med hjälp av enkät.
Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.