Integrerad deltentamen, 4,5 hp
Integrated preparatory examination, 4,5 credits- Kurskod
- 2LK010
- Kursens benämning
- Integrerad deltentamen
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för fysiologi och farmakologi
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-11-11
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2016-04-21
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1 och 2 på läkarprogrammet.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Mål
Syfte
Kursen utgörs av examinationer, vilka syftar till att studenten ska visa sin förmåga att integrera uppnådda teoretiska kunskaper, praktiska färdigheter och värderingsförmåga från de basvetenskapliga kurserna i en ny kontext.
Studenten ska utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt kunna redogöra för och motivera hur grundläggande förklaringsmekanismer kan bidra till förståelse av hälsa och sjukdom ur ett kliniskt perspektiv
Lärandemål
Kunskapsmålen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdighetsmålen enligt Millers pyramid (M1-M4)*.
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- integrera och använda teoretisk kunskap (S2-S3)
- redogöra för och motivera hur grundläggande förklaringsmekanismer kan bidra till förståelse av hälsa och sjukdom i ett kliniskt perspektiv (S3)
Färdigheter
Studenten skall kunna
- visa hur man inhämtar anamnes med beaktande av ett personcentrerat arbetssätt, visa hur man genomför ett fysikaliskt status och hur man dokumenterar detta (M2-M3
- kunna föreslå, tolka och informera om vanliga diagnostiska undersökningar (M2-M3)
Förhållningssätt
Studenten skall kunna
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling
- visa ett professionellt bemötande
Innehåll
Kursen består av tre moment (examinationer).
Skriftlig tentamen, 3 hp Momentet omfattar en skriftlig tentamen bestående av fyra teman Integrerande seminarium, 0.5 hp Seminariet baseras på en presentation av och diskussion kring aspekter att beakta i svaren på ett urval av frågorna i den skriftliga tentamen.
Arbetsformer
Självstudier, reflektion och inläsning. Workshop. Examination.
Examination
Obligatorier: integrerande workshop vid kursintroduktion och samtliga examinationsmoment nedan
Kliniskt körkort
Examination: Strukturerat praktiskt prov
Skriftlig tentamen
Examination: Skriftlig examination
Integrerande seminarium
Examination: Muntlig examination
Vid underkänt på något moment kompletteras enbart detta moment. För deltagande i det integrerande seminariet krävs att studenten har genomfört den skriftliga tentamen.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen är begränsade till sex (6).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
* Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera)
Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt