Det svårt sjuka barnet, 7,5 hp
The Critically Ill Child, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK073
- Kursens benämning
- Det svårt sjuka barnet
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2011-11-07
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-6 och termin 8.
Mål
Kursens övergripande mål är att nå fördjupad kunskap och färdighet i omhändertagande och vård av det svårt sjuka barnet och dess familj. Kunskap och färdigheter beskrivs i enlighet med SOLO och Miller- taxonomierna. Kunskap och förståelse Efter kursen skall studenten: 1. Kunna förstå och förklara viktiga aspekter av svåra såväl akuta som kroniska sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar: (S3) 2. Att kunna förstå hur barns metabolism, vulnerabilitetspanorama och psykosociala förutsättningar skiljer sig från den vuxnes och hur detta påverkar vården av det svårt sjuka barnet. (S2) 3. Kunna förstå och avgöra rätt vårdnivå för relevanta tillstånd samt avgöra sina egna skyldigheter i relation till valet av vårdnivå. (S4) Färdigheter 1. Kunna utföra och rätt bedöma somatiskt status hos barn i olika åldrar. (M4) 2. Kunna uppta adekvat och relevant sjukhistoria för tillstånd hos barn i olika åldrar (M4) 3. Kunna identifiera och initialt handlägga vissa svåra sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar. (M3) 4. Vara förtrogen med vårdprogram och aktuella forskningsresultat och kunna applicera dessa på kliniska frågeställningar. (M3) 5. Kunna söka och värdera vetenskaplig information från databaser och tillämpa evidensbaserad medicin. (M4) Förhållningssätt Kunskap och attityd: Kunna visa insikt i sjukvårdens värdegrund och grundläggande etiska principer. (M3) Beteende: Kunna uppvisa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt och rätt kunna värdera vetenskaplig information. (M3) Att kunna tillämpa ett integrerat humanistiskt och vetenskapligt synsätt i vården av svårt sjuka barn och ungdomar. (M3)
Innehåll
Förutom barnkliniken kommer metabollab, dialysenhet, patologiklinik transplantationsklinik, vuxennefrologklinik, simulatorcentrum vid HS, barnkirurgi och intensivvårdskliniken samt tillämpliga enheter inom basvetenskap att integreras i undervisningen Kursen fokuserar på det akut och kroniskt svårt sjuka barnet. Svår sjukdom hos barn har ofta annan genes än hos vuxna, och utredning och behandling görs med hänsyn till barnets ålder. Etiska aspekter på svår sjukdom hos barn kommer kontinuerligt genomsyra undervisningen. Innehållet i kursmomenten ser ut som följer: Kursmomentet Det akut svårt sjuka barnet kommer att belysa: Sepsis och meningit - behandling, prognos Multitrauma - akut omhändertagande, behandling Leversvikt - behandling, orsaker, prognos Njursvikt - behandling, orsaker, prognos Respiratorisk svikt behandling, orsaker, prognos Kursmomentet Det kroniskt svårt sjuka barnet kommer att belysa: Transplantation behandling i samband med transplantation av lever, njure och benmärg Metabola och kardiovaskulära seneffekter av svår sjuklighet i barndomen, inklusive intrauterin tillväxthämning, uttalad prematuritet, cytostatikabehandling Kognitiva seneffekter av svår sjuklighet och cytostatikabehandling i olika åldrar Det neurologisk sjuka barnet Kursmomentet Det intrauterint svårt sjuka barnet kommer att belysa: Intrauterina infektioner Det tillväxthämmade fostret Kursmomentet Psykosocial effekter av svår sjukdom kommer att belysa: Barns krisreaktion i olika åldrar vid svår sjukdom Familjer i akut kris Familjedynamiska effekter av kronisk sjukdom i familjen Professionell utveckling (PU) kommer att vara en viktig fortsättning av den träning i läkarrollen som är profilerad under grundkursen Vetenskaplig utveckling (VetU) är en naturlig del av kursen innebärande tillämpande av evidensbaserad medicin och en fördjupning i kritiskt vetenskapligt förhållningssätt.
Arbetsformer
Kliniska placeringar på enheter för vård av svårt sjuka barn vid HS är grunden för kursen. Här kommer avdelningar för såväl högspecialiserad region vård (nefrologi, gastroenterologi, hepatologi och nutrition, hematologi, CF, metabola sjukdomar, neonatologi etc) som allmänpediatrisk vårdavd. och akutmottagning att komma ifråga. Därutöver erbjuds placering inom barnkirurgi och övningar vid Simulatorcentrum på Huddinge. Placeringar kommer att fördelas efter studenternas önskemål och intresseprofil. Integrerade patient- och fallseminarier, föreläsningar inom relevanta avsnitt, handledda ronder med aktiv studentmedverkan och projektarbete ingår i kursen. Teamträningsövningar för att öva omhändertagande av sjuka som kräver multidisciplinärt omhändertagande genomförs vid simulatorcentrum och vid de övningar som regelbundet löper på akutmottagningen HS. Undervisning med tonvikt på medicinsk kunskap och förståelse utgår från målbeskrivning enligt SOLO-taxonomin. Undervisningsformerna är anpassade till lärandemål med strukturerande föreläsningar i storgrupp, seminarier, gruppdiskussioner och redovisningar av projekt i grupp om 6-8 studenter. Klinisk träning av färdigheter sker i den kliniska patientnära miljön där studenterna aktivt övar bedside enligt den modell som är väletablerad vid Barnens sjukhus. Individuell strukturerad återkoppling är en naturlig del i detta arbete. Integrerade uppgifter - Krampanfall - Ödem - Feber - Andningssvårigheter - Gulsot - Ökad törst - Döende patient - Avvikande tillväxt/pubertet - Avvikande psykisk/motorisk utveckling
Examination
Obligatoriska moment: Kliniska placeringar, seminarier, simulatorövningar. För godkänd kurs krävs godkänd närvaro och aktivt deltagande i obligatoriska moment samt godkänt och presenterat projektarbete.
Övriga föreskrifter
Examination Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Behörighet Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.