Kursplan för

Det svårt sjuka barnet, 7,5 hp

The Critically Ill Child, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2015.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT15 , VT17 , HT19
Kurskod
2LK073
Kursens benämning
Det svårt sjuka barnet
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2011-11-07
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2014-10-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-7.

För student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskap, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats skall en individuell handlingsplan upprättas och studenten är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens syfte är att studenten skall tillägna sig fördjupad kunskap och färdighet i omhändertagande och vård av det svårt sjuka barnet och dess familj.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna och Millers pyramid (M1-M4).*

Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- analysera och diskutera viktiga aspekter av svåra såväl akuta som kroniska sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar. (S3)
- förstå och förklara hur barns metabolism, vulnerabilitetspanorama och psykosociala förutsättningar skiljer sig från den vuxnes och hur detta påverkar vården av det svårt sjuka barnet. (S3)
- förstå och avgöra rätt vårdnivå för relevanta tillstånd samt avgöra sina egna skyldigheter i relation till valet av vårdnivå. (S4)

Färdigheter
Studenten skall kunna
- ta upp en adekvat och relevant sjukhistoria i relation till ålder samt utföra och bedöma somatiskt status hos barn i olika åldrar. (M4)
- identifiera och initialt handlägga vissa svåra sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar, relatera detta till vårdprogram och aktuella forskningsresultat för att kunna applicera dessa på de kliniska frågeställningar. (M3)
- söka och värdera vetenskaplig information från databaser och tillämpa evidensbaserad medicin. (M4)

Förhållningssätt
Studenten skall kunna
- uppvisa insikt i sjukvårdens värdegrund och grundläggande etiska principer. 
- uppvisa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt och kunna värdera vetenskaplig information. 
- tillämpa ett integrerat humanistiskt och vetenskapligt synsätt i vården av svårt sjuka barn och ungdomar. 

Innehåll

Kursen fokuserar på det akut och kroniskt svårt sjuka barnet. Svår sjukdom hos barn har ofta annan genes än hos vuxna, och utredning och behandling görs med hänsyn till barnets ålder. Etiska aspekter på svår sjukdom hos barn kommer kontinuerligt genomsyra undervisningen. Det kliniska panorma som belyses är de akuta och kroniska tillstånd som barnverksamheten sköter. Inom samtliga verksamheter belyses psykosociala effekter av svår sjukdom samt barnets och familjens krisreaktion.

Professionell utveckling är central och bygger på studentens fortsatta träning i läkarrollen under kursen. Studenten får träna att tillämpa evidensbaserad medicin och ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt.

Arbetsformer

Den färdighetsträning som sker vid kliniska placeringar på enheter för vård av svårt sjuka barn är grunden för kursen. Här ingår avdelningar för såväl högspecialiserad regionvård som allmänpediatrisk vårdavdelning och akutmottagning. 

Fallbaserad undervisning i vården genom handledda patientmöten ingår. Färdighetsträning i klinisk kontext med individuell strukturerad återkoppling sker i den kliniska patientnära miljön där studenterna aktivt övar bedside enligt den modell som är väletablerad vid enheten.

Stor vikt läggs vid vetenskaplig färdighetsträning och ett projektarbete med muntlig disputation ingår i kursen. 

Teamträningsövningar för att öva omhändertagande av sjuka som kräver multidisciplinärt omhändertagande genomförs vid simulatorcentrum och vid de övningar som regelbundet löper på akutmottagningen.

Kursansvarig bedömmer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Obligatoriska moment: Genom kliniska placeringar, seminarier och simulatorövningar tränar studenten kompetenser som behövs för att uppnå kursmålen och som inte går att tillgodogöra sig på annat sätt.

Examination: Godkänd prestation i verksamhetsförlagd utbildning. Muntlig examination i form av presenterat projektarbete.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om student genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. 

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Om kursen utgår ur SVKs utbud upphör möjligheten att tentera kursen efter minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde. 

Övriga föreskrifter

Kursen fördjupar temanära kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte medräknas i examen samtidigt med, inom eller utom landet, genomgången fördjupningskurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin;
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera)

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid
M1) veta
M2) veta hur
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt

 

Litteratur och övriga läromedel

Egen litteratursökning efter artiklar i vedertagna databaser