Kursplan för

Katastrofmedicin, 3 hp

Medicine in Disaster Situations, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT17 , HT18 , HT19
Kurskod
2LK109
Kursens benämning
Katastrofmedicin
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2013-11-15
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2019-04-02
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-4 samt kursen Medicinsk vetenskaplig metodologi och minst 40 hp från kursen Klinisk medicin.

Mål

Syfte
Kursen syfte är att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter inom området katastrofmedicin på både global och nationell nivå.
 
Kursen utgör en fördjupning till Klinisk medicin - inriktning kirurgi (tema 4) på läkarprogrammet, och bygger på kunskaper och färdigheter inom akutsjukvård.
 
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • beskriva hälsopåverkan av olika katastrofer och hur optimala hälsoinsatser bör utformas baserat på behov, kontext, resurser och typ av katastrof (S2)
  • förklara principerna för prioritering (triage) och arbetssätt vid masskadesituationer och situationer när vårdbehov överstiger resurser (S3)
  • redogöra för övergripande lokal, regional och nationell organisation av svensk katastrofberedskap (S1). 

Färdighet och förmåga
Studenten ska kunna

  • förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsovårdsbehov kan sökas, analyseras och bedömas under pågående katastrof samt föreslå åtgärder (M2).
  • i grupp hantera och prioritera (triagera) vid masskadesituation (M3). 

Förhållningssätt
Studenten ska kunna

  • Reflektera över de etiska och strategiska dilemman som uppstår i katastrofsituationer, samt argumentera för olika strategier för att möta hälsobehov då resurserna är begränsade
  • uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling 

Innehåll

Kursen behandlar det en läkare bör kunna om katastrofers direkta och indirekta effekter på hälsa och hälsosystem, bedömning, analys och prioritering av hälsobehov samt principer för organisation av vården när behoven överskrider tillgängliga resurser. Kursen belyser också planering och genomförande av kurativa och preventiva hälsoinsatser efter olika typer av katastrofer. Det läggs stor vikt på att kunna arbeta och fatta beslut med begränsad information samt samarbete under pressade förhållanden

Arbetsformer

Föreläsningar, simuleringsövningar, föreläsningar on-line, seminarier och grupparbeten.

Examination

Obligatoriskt: simuleringsövningar och seminarier.
 
Examination
Muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgiften. Muntlig opposition på andra gruppers redovisning. Individuell bedömning av studentens prestationer.
 
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändring ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur

Aktuell vetenskaplig litteratur

Teller, Siri; Roche, Niall Public Health in Humanitarian Action