Cancerprevention och hälsopedagogik, 7,5 hp
Cancer Prevention and Health Education, 7,5 credits- Kurskod
- 2ON011
- Kursens benämning
- Cancerprevention och hälsopedagogik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-12-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-10-27
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård
Mål
Kursen mål är att studenten ska ha förvärvat kunskaper och fördjupad förståelse för cancerprevention och hälsopedagogik. Kursen skall ge förutsättningar för att som specialistsjuksköterska agera för att förebygga cancersjukdom och främja hälsa och livskvalitet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Visa fördjupad kunskap om vanliga begrepp inom folkhälsovetenskap
- Visa fördjupad kunskap om förekomst av cancersjukdom internationellt och nationellt, cancer som globalt och nationellt hälsoproblem
- Identifiera och visa fördjupad kunskap om cancerprevention (primär, sekundär, tertiär)
- Reflektera och värdera olika interventioner vid cancerrisk och betydelsen av cancerscreening
- Visa fördjupad kunskap om hälsopedagogik samt förklara olika begrepp och metoder av betydelse för hälsopedagogiskt arbete
- Identifiera och värdera specialistsjuksköterskans roll i samband med planering, genomförande och utvärdering av hälsopedagogiskt förhållningssätt på individ-, grupp- och omvärldsnivå
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Identifiera och bedöma patienters och närståendes behov av kunskap för att underlätta och säkerställa delaktighet i vård och behandling
- Med hälsopedagogiska metoder som grund utgå från människors olika lärandebehov med beaktande av etiska och samhälleliga aspekter samt mänskliga rättigheter
- Identifiera, jämföra och värdera pedagogiska metoder för information och kommunikation som vid cancerprevention
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Reflektera och argumentera kring informationssamhällets betydelse för cancerprevention och hälsopedagogik
- Analysera sambandet mellan attityder till cancersjukdom i samhället och cancerprevention
Innehåll
- Cancer i ett globalt folkhälsoperspektiv
- Cancerprevention och screening samt att leva med cancerrisk
- Begrepp av betydelse för hälsopedagogiskt arbete
- Patientens lärande och e-hälsa
- Etiska ställningstaganden i förhållande till hälsopedagogiskt arbete och cancerprevention
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning på halvfart.
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner, seminarier samt föreläsningar. Fältstudie med studiebesök ingår.
Studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk.
Examination
I kursen ingår en examinationsuppgift. Examinationsuppgiften skrivs enskilt eller i par i form av en projektplan. Den presenteras vid ett seminarium. Vid examinationen bedöms relevansen för områden och den vetenskapliga anknytningen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd. Betyg sätts av examinator. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, samtliga studieuppgifter genomförts och att examinationen är godkänd. För sent inlämnad examinationsuppgift beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommderad kurslitteratur
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN:978-91-44-05331-8 LIBRIS-ID:11223908 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 223 s. ISBN:978-91-44-04790-4 LIBRIS-ID:11594512 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 445, [3] s. ISBN:978-91-44-04709-6 LIBRIS-ID:10462762 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32428-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
Edinburgh ; a New York : Elsevier Churchill Livingstone, 2006 - xx, 861 s. ISBN:0-443-07288-4 Kapitel 1 sid. 3-19, kap. 4 sid. 55-73, kap.5 sid. 73-97, kap. 8 sid. 133-167, kap. 9 sid. 167-195 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförb., 2003 - 143 s. ISBN:91-44-02436-3 LIBRIS-ID:8893204 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN:9789144071015 LIBRIS-ID:14663523 Sök i biblioteket