Kursplan för

Examensarbete i Psykologi, 15 hp

Degree project in Psychology, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2010.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT10 , VT12 , VT14 , VT15 , VT16 , VT18 , HT18 , VT19 , VT20 , VT21 , VT23 , VT24
Kurskod
2PS013
Kursens benämning
Examensarbete i Psykologi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för Psykologprogrammet
Datum för fastställande
2009-05-15
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Målet med kursen är för studenten att fördjupa kunskaperna i psykologi och psykologisk metod genom att självständigt under handledning planera och genomföra ett forskningsinriktat uppsatsarbete om 15 högskolepoäng i huvudområdet psykologi. Vid kursens slut ska studenterna kunna: • söka i vetenskapliga databaser, extrahera relevanta publikationer samt granska, värdera, och sammanfatta innehållet i publikationer med relevans för uppsatsens innehåll • urskilja och formulera en vetenskaplig problemställning inom huvudområdet psykologi med hänsyn till de resurser och tid som står till förfogande • självständigt under handledning definiera, analysera och diskutera undersökningsdesign och metod i förhållande till problemställning och med hänsyn till gällande forskningsetiska regler • självständigt under handledning söka, samla, värderas och tolka relevant information i relation till vetenskaplig frågeställning • självständigt under handledning i skriftlig form sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till en problemställning, enligt det akademiska språk och vetenskapliga förhållningssätt som är praxis inom huvudområdet psykologi • i seminarieform självständigt kritiskt diskutera, värdera och argumentera kring egna och andras uppsatser utifrån relevans för ämnet samt utifrån metodologiska och etiska frågor. • visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa redlighet i forskning och dokumentering liksom medvetenhet om det ansvar som åligger forskning som involverar människor • diskutera och förstå samarbetets betydelse för att uppnå kvalitet i forskningsprocessens olika delar

Innehåll

Vid kursstarten väljer de studerande ett av de uppsatsämnen inom huvudämnet psykologi som erbjuds. Uppsatsämnen fastställs av examinator i samråd med en uppsatskommitté och förankras i forskarkollegiet kring psykologprogrammet. Dessa uppsatsämnen kan exempelvis omfatta: • genomförande, analys och rapportering av psykologiska experiment • analys och rapportering av avgränsade data från ett etablerat forskningsprojekt • psykometriska utvärderingar av psykologiska instrument • systematiska litteraturöversikter av aktuell publicerad psykologisk forskning • sekundäranalys av publicerade data utifrån en ny frågeställning Kursen inleds med utarbetandet av en arbetsplan för uppsatsarbetet. Här avgränsas och definieras uppsatsarbetet och en tidsplan upprättas. Samtidigt ges övningar i att söka vetenskaplig litteratur i bibliotekets databaser. Under handledning genomförs sedan uppsatsarbetet och studenten får pröva och utveckla ämnesrelevanta kunskaper och metodologiska färdigheter. Kursen avslutas med ett examinationsseminarium där uppsatsen ventileras.

Arbetsformer

I kursen ingår en introduktionsföreläsning om uppsatsskrivande samt om litteratursökningar. Uppsatsen skrivs tillsammans med annan student på kursen. Eftersom ett av målen med kursen är att träna samarbete kan endast då särskilda skäl föreligger examensarbetet skrivas individuellt. Uppsatsarbetet görs under handledning och examineras via respondent och opponentskap. Uppsatsämnen presenteras av forskarkollegiet senast vid terminsstart, dvs. cirka 10 veckor före uppsatskursens inledning. Varje föreslaget uppsatsämne ska då finnas dokumenterat med definierat problemområde, definition av central litteratur och metodik, samt för uppsatsen specifika lärandemål. Under uppsatskursens första dagar avgränsar och definierar studenter och handledare uppsatsämnet och en tidsplan definieras. Under handledning ska sedan studenterna planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete. Det egna färdiga uppsatsarbetet redovisas i en vetenskaplig uppsats som ventileras under ett avslutande seminarium med opponent. Deltagande i uppsatsseminarier innebär aktivt deltagande närvaro vid andras uppsatsseminarier och att opponera på en annan vetenskaplig uppsats.

Examination

Uppnådda kursmål examineras genom framläggande av uppsatsen på ett uppsatsseminarium där uppsatsen, respondentskap och opponentskap utvärderas av examinator. Följande betyg kan ges på respektive del: a) Skriftlig uppsats kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd b) Respondentskap (försvar och diskussion av uppsats) kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd c) Opponentskap på annans uppsats kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd Handledare bedömer om uppsatsunderlaget har möjlighet att uppnå kriterier för betyget Godkänt och kan läggas fram för ventilering på uppsatsseminarium. Uppsatsen som läggs fram vid seminariet utgör underlaget för betygssättningen. För Godkänt på kursen krävs Godkänt på samtliga tre delmoment ovan samt aktivt deltagande på tre av de uppsatsseminarier som annonseras under kursens gång. Vid underkänt respondent- eller opponentskap (samt vid utebliven närvaro) kan skriftliga tilläggsuppgifter krävas av examinator. Vid underkänd uppsats erhåller studenten en lista över krav på åtgärder som ska utföras för att uppsatsen ska få betyget ’Godkänd’. Inlämningstider för reviderad uppsats följer tidpunkter för gängse omtentamenstillfällen under påföljande termin.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KI:s lokala riktlinjer. För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen ändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Om uppsatsarbetet drar ut på tiden (längre än 1 termin från kursstart) kan studenten ej räkna med handledning av ursprunglig handledare, vilket kan begränsa möjligheten för studenten att slutföra uppsatsarbetet enligt ursprunglig plan. Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultatet och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben. För att få en yrkesexamen efter fullgjorda 300 hp på Psykologprogrammet, dvs Psykologexamen (Degree of Master of Science in Psychology), krävs att studenten under den valbara perioden på Psykologprogrammets termin 6 antingen har fullgjort denna kurs eller andra godkända valbara kurser om totalt 15 hp. Aktuell kurs är endast ett krav om studenten utöver sin yrkesexamen vid programmets slut vill bli berättigad till en Medicine Master (Degree of Master of Medical Science (Two Years) with a major in Psychology). För mer information se Utbildningsplanen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

Karolinska institutet. Styrelsen för utbildning Mall för uppsatser, länk http://intra.ki.se/organization/management/boards/education/dokument/Mall_forstasida_&_abstractsida.dot
Karolinska Institutet, Styrelsen för utbildning (2005) Kriterier för examensarbeten på C- och D-nivå inom grundutbildningen http://intra.ki.se/organization/management/boards/education/dokument/kriterer_exarb_c-&d-niva.pdf
Sternberg, Robert J.; Dietz-Uhler, Beth.; Leach, Chris. The psychologist's companion : a guide to scientific writing for students and researchers
Vetenskapsrådet CODEX. Regler och riktlinjer för forskning. Tillgänglig [online]
Samt all obligatorisk metodologisk litteratur som förekommit på kurser som föregått denna kurs.

Artiklar enligt handledares anvisningar.

Fördjupningslitteratur

Bem, D.J Writing a review article for Psychological Bulletin Sid 172-177. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den sensate eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association
Karolinska Institutets Bibliotek (2009). Skriva referenser enligt APA systemet. Länk: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2516&l=sv
Karolinska Institutets Bibliotek (2009). Värdera och presentera vetenskap. Länk: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=1622&l=sv
Karolinska Institutets bibliotek (2009) Hitta böcker, tidskrifter & artiklar Länkt: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=1388&l=sv&fromtransit=167
Kazdin, A.E Preparing and Evaluating Research Reports Sid 228-237. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den sensate eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association
Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research
Kazdin, Alan E. Research design in clinical psychology
Rosenthal, R Writing meta-analytic reviews: Psychological Bulletin, 118 Sid 183-192. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den sensate eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association
Svenska skrivregler
Wilkinson, L Statistical methods in psychology journals: : Guidelines and explanations