Examensarbete i Psykologi, 15 hp
Degree project in Psychology, 15 credits- Kurskod
- 2PS013
- Kursens benämning
- Examensarbete i Psykologi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för Psykologprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-05-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2018-04-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 4.
Mål
Målet med kursen är att utveckla kunskaper, färdigheter och förmågor i psykologi och psykologisk metod genom att självständigt planera och genomföra ett forskningsinriktat uppsatsarbete om 15 högskolepoäng i huvudområdet psykologi.
Vid kursens slut ska studenten kunna:
- söka i vetenskapliga databaser, extrahera relevanta publikationer samt granska, värdera och sammanfatta innehållet i publikationer med relevans för uppsatsens innehåll
- urskilja och formulera en vetenskaplig problemställning inom huvudområdet psykologi med hänsyn till de resurser och tid som står till förfogande
- självständigt definiera, analysera och diskutera undersökningsdesign och metod i förhållande till problemställning och med hänsyn till gällande forskningsetiska regler
- självständigt söka, samla, värdera och tolka relevant information i relation till vetenskaplig frågeställning
- självständigt i skriftlig form sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till en problemställning, enligt det akademiska språk och vetenskapliga förhållningssätt som är praxis inom huvudområdet psykologi
- självständigt i skriftlig form genomföra samt presentera i skriftlig form statistiska resultat enligt det akademiska språk som är praxis inom huvudområdet psykologi
- i seminarieform självständigt kritiskt diskutera, värdera och argumentera kring egna och andras uppsatser utifrån relevans för ämnet samt utifrån metodologiska och etiska frågor.
- visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa redlighet i forskning och dokumentering liksom medvetenhet om det ansvar som åligger forskning som involverar människor
- diskutera och förstå samarbetets betydelse för att uppnå kvalitet i forskningsprocessens olika delar
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Innehåll
Vid kursstarten väljer den studerande ett av de uppsatsämnen inom huvudämnet psykologi som erbjuds. Uppsatsämnen fastställs av examinator i samråd med en uppsatskommitté och förankras i forskarkollegiet kring Psykologprogrammet. Dessa uppsatsämnen kan exempelvis omfatta:
- genomförande, analys och rapportering av psykologiska experiment
- analys och rapportering av avgränsade data från ett etablerat forskningsprojekt
- psykometriska utvärderingar av psykologiska instrument
- systematiska litteraturöversikter av aktuell publicerad psykologisk forskning
- sekundäranalys av publicerade data utifrån en ny frågeställning
Kursen inleds med utarbetandet av en arbetsplan för uppsatsarbetet. Här avgränsas och definieras uppsatsarbetet och en tidsplan upprättas. Samtidigt ges övningar i att söka vetenskaplig litteratur i bibliotekets databaser. Under handledning genomförs sedan uppsatsarbetet och studenten får pröva och utveckla ämnesrelevanta kunskaper och metodologiska färdigheter. Kursen avslutas med ett examinationsseminarium där uppsatsen ventileras.
Arbetsformer
I kursen ingår introduktionsföreläsning om kunskaper kring uppsatsskrivande, som är obligatorisk, samt föreläsningar om litteratursökningar. Uppsatsen skrivs tillsammans med annan student på kursen. Eftersom ett av målen med kursen är att träna samarbete kan examensarbetet endast skrivas individuellt då särskilda skäl föreligger. Uppsatsarbetet ska göras under handledning och examineras via respondent- och opponentskap.
Uppsatsämnen presenteras av forskarkollegiet senast vid terminsstart, dvs. cirka 10 veckor före uppsatskursens inledning. Varje föreslaget uppsatsämne ska då finnas dokumenterat med definierat problemområde, definition av central litteratur och metodik, samt för uppsatsen specifika lärandemål.
Under uppsatskursens första dagar avgränsar och definierar studenter och handledare uppsatsämnet och en tidsplan definieras. Uppsatsämne och tidsplan presenteras i inledningen av kursen i ett separat seminarium, som är obligatoriskt. Under handledning ska sedan studenterna planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete.
Det egna färdiga uppsatsarbetet redovisas i en vetenskaplig uppsats som ventileras under ett avslutande seminarium med opponent. Deltagande i uppsatsseminarium innebär förutom försvar av sin egen uppsats även att opponera på en annan vetenskaplig uppsats.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultat slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Uppnådda kursmål examineras genom framläggande av uppsatsen på ett uppsatsseminarium där uppsatsen, respondentskap och opponentskap utvärderas av examinator.
Följande betyg kan ges på respektive del:
a) skriftlig uppsats kan ge betygen Underkänd eller Godkänd
b) respondentskap (försvar och diskussion av uppsats) kan ge betygen Underkänd eller Godkänd
c) opponentskap på annans uppsats kan ge betygen Underkänd eller Godkänd
Handledare bedömer om uppsatsunderlaget har rimlig möjlighet att uppnå kriterier för betyget ”Godkänd” och kan läggas fram för ventilering på uppsatsseminarium. Seminariet är ett tillfälle för återkoppling. Möjlighet att komplettera ges efter seminariet. När slutversion inlämnas till examinator meddelas betyg på uppsatsen. För Godkänd på kursen krävs Godkänd på samtliga tre delmoment ovan.
Vid underkänt respondent- eller opponentskap (samt vid utebliven närvaro) kan skriftliga tilläggsuppgifter krävas av examinator. Vid underkänd uppsats erhåller studenten viss handledning för att uppsatsen ska kunna få betyget ’Godkänd’, vilket kan ske först efter ett nytt ventilationsseminarium. Inlämningstider för reviderad uppsats följer tidpunkter för gängse omtentamenstillfällen under påföljande termin, alternativt enligt överenskommelse med kursledaren.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Om uppsatsarbetet drar ut på tiden (längre än 1 termin från kursstart) kan studenten ej räkna med handledning av ursprunglig handledare, vilket kan begränsa möjligheten för studenten att slutföra uppsatsarbetet enligt ursprunglig plan.
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultatet och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
Vetenskapsrådet, 2010 URL: http://www.codex.uu.se/forskningsetik.shtml
Styrelsen för utbildning, 2010 URL: Länk till dokument
Fördjupningslitteratur
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket
4. uppl. : Boston, MA : Allyn and Bacon, cop. 2003 - xvii, 637 s. ISBN:0-205-33292-7 LIBRIS-ID:8835326 Sök i biblioteket
50th Anniversary ed. : New York : Pearson Longman, c2009. - xviii, 105 p. ISBN:978-0-205-63264-0 LIBRIS-ID:12329241 Sök i biblioteket
[Ny utg.] , b 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 220 s. ISBN:91-47-05271-6 LIBRIS-ID:9879712 Sök i biblioteket
54 : Sid 594-604. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den sensate eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket