Arbets- och organisationspsykologi 2, 7,5 hp
Work and organizational psychology 2, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS022
- Kursens benämning
- Arbets- och organisationspsykologi 2
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-11-03
- Reviderad av
- Programnämnd 8
- Senast reviderad
- 2015-11-04
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2016
Särskild behörighet
Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 4.
Mål
Den studerande ska efter genomgången kurs
Kunskap och förståelse
- kunna beskriva och diskutera hur beteendeanalytisk organisationsutveckling används för att planera och genomföra organisationsutveckling
- ha kännedom om och ha förståelse av beteendeanalysens begrepp
- kunna redogöra för och diskutera hur ledarskap kan beskrivas och förstås utifrån beteendeanalytiskt perspektiv
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att använda beteendeanalys för att åstadkomma beteendeförändringar i organisationer
- visa förmåga att planera, genomföra ett konsultuppdrag enligt beteendeanalytiskt organisationsutveckling samt förmåga att sammanställa en rapport
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga till ett konsultativt förhållningssätt
- visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera etiska aspekter på interventioner i organiserad verksamhet
- visa förmåga att kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga aspekter på interventioner i organiserad verksamhet (scientist/practitioner-perspektivet)
Innehåll
Genomgång av processen vid beteendeanalytisk organisationsutveckling. Exempel tas från olika organisationer.
Beteendeanalys av nyckelbeteenden i organisationer övas genom olika skriftliga fall och hur de olika begreppen används för att planera förändringsarbetet behandlas.
Metoder vid beteendeanalytisk organisationsutveckling exemplifieras.
I mindre grupper och under handledning får studenterna under ett fältarbete klargöra utvecklingsmöjligheter, resultat, mätningar och föreslå en plan för genomförande av en verksamhetsförändring. Resultatet ska återkopplas till berörd verksamhet och till kurskamraterna.
Principerna för beteendeanalytiskt ledarskap beskrivs.
Psykologens förhållningssätt som konsult analyseras och diskuteras utifrån teoretiska, metodologiska och etiska aspekter.
Arbetsformer
Undervisningen sker i två former. Föreläsning som är till för att underlätta inläsning av litteratur och förbereda fältarbete. Obligatoriska seminarier i halvgrupp vars syfte i huvudsak är att genomföra övningar. Fältarbete bedrivs i grupper av 3-4 personer där rapport lämnas in och muntlig redovisning genomförs och opponenter utses. Obligatorisk närvaro för grupperna vid handledning samt redovisning av rapport.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
a) Skriftlig tentamen kan erhålla G eller U.
b) Aktivt deltagande i övningar på seminarier. Kan bedömas G eller U.
c) Rapport och redovisning av konsultuppdrag. Bedöms med betyget G eller U.
För Godkänt på hel kurs krävs godkänt på samtliga examinationer (a,b, och c) och närvaro på obligatoriska undervisningstillfällen/gruppträffar.
Begränsning i antalet examinationstillfällen:
Student som ej har fått godkänt resultat efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KI:s lokala riktlinjer.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2015 - 288 s. ISBN:9789127139374 LIBRIS-ID:17418303 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 242 s. ISBN:978-91-27-11978-9 (inb.) LIBRIS-ID:11889225 Sök i biblioteket
2nd ed. : New York : McGraw-Hill, c2007. - xxi, 240 p. ISBN:978-0-07-149067-2 (hbk.) LIBRIS-ID:11234502 Sök i biblioteket
Fifth edition, revised. : Atlanta : Performance Management Publications, cop. 2014. - viii, 344 p. ISBN:0937100250 LIBRIS-ID:17226521 Sök i biblioteket
2. ed. : Boca Raton, FL : Lewis Publishers, 2001 - 304 s. ISBN:1-56670-564-9 (alk. paper) ; CIP entry LIBRIS-ID:6367448 Sök i biblioteket
Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons, c2008. - xxxiv, 254 p. ISBN:0-470-28383-1 (cloth) LIBRIS-ID:11902107 URL: Länk Sök i biblioteket
London : Routledge, 1998 - xiv, 277p ISBN:0-415-09873-4 ; No price LIBRIS-ID:4915866 Sök i biblioteket