Utagerande beteendeproblem hos barn och ungdomar, 7,5 hp
Disruptive Behavior Disorders in Children and Adolescents, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS025
- Kursens benämning
- Utagerande beteendeproblem hos barn och ungdomar
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-02-28
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2019
Särskild behörighet
Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 4.
Mål
Vid kursens avslut ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera aktuella frågeställningar vad gäller de mest vanligt förekommande utagerande beteendeproblemen hos barn och ungdomar
- redogöra för olika metoder som används för att studera utagerande problembeteenden hos barn och ungdomar
- läsa, förstå och kritiskt granska aktuella vetenskapliga artiklar
- identifiera metodologiska brister i vetenskapliga studier och diskutera förslag på hur dessa brister kan hanteras
Innehåll
Kursen inkluderar en övergripande introduktionsföreläsning. Därefter innehåller kursen ett antal seminarier (ca 4-5 st) som fokuserar på aktuella frågeställningar inom området utagerande problembeteenden hos barn och ungdomar (d.v.s. främst hyperaktivitet, impulsivitet, koncentrationsproblem, aggressivitet, trots och antisocialt beteende). Aktuella teman kan t.ex. vara utveckling, interventioner, könsskillnader, metodologiska problem, nya diagnosinstrument, biologi och genetik.
Observera att varje seminarium är ett examinationstillfälle och det krävs därför att man är närvarande och deltar aktivt vid samtliga seminarier (alternativt lämnar in en godkänd kompletteringsuppgift). Vid varje seminarium är det dessutom 1-2 studenter som gör en muntlig presentation och ytterligare några studenter som fördjupar sig inom det tema som tas upp genom att lämna in en kortare skriftlig uppgift. Totalt sett ska varje student som går kursen presentera muntligt vid ett seminarium och lämna in kortare skriftliga uppgifter vid två seminarier.
Arbetsformer
Kursen inkluderar en föreläsning och ett antal seminarier (ca 4-5 st). Den inledande föreläsningen är frivillig, men samtliga seminarier är obligatoriska examinationstillfällen.
Examination
Studenten examineras muntligt och skriftligt genom följande:
1) Aktivt deltagande på samtliga seminarier (inklusive inlämning av diskussionsfrågor innan seminariet) eller godkänd kompletteringsuppgift vid frånvaro från seminarier (G/U).
2) Två skriftliga inlämningsuppgifter (VG/G/U).
3) En muntlig presentation (kan ej ersättas med skriftlig uppgift) (G/U).
På de muntliga delarna av kursen (dvs. aktivt deltagande vid seminarierna och enskild muntlig presentation) ges endast betyget Underkänt (U) eller Godkänt (G). På de två skriftliga inlämningsuppgiften vid kursens slut ges betygen underkänt (U), godkänt (G) eller Väl godkänt (VG). För betyget G på hela kursen krävs betyget G på samtliga tre examinationsmoment. För betyget VG på hela kursen krävs betyget G på de två muntliga delarna (examinationsmoment 1 och 3), samt VG på båda skriftliga inlämningsuppgifterna (examinationsmoment 2).
Student som ej har fått godkänt resultat efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT21. Omexamination/ kompletteringar enligt denna kursplan är möjligt fram till 1 maj 2025 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar efter kursansvarigs anvisningar utifrån aktuell forskningslitteratur. Studenterna söker även egen litteratur från Psycinfo och Medline.