Utagerande beteendeproblem hos barn och ungdomar, 7,5 hp
Disruptive Behavior Disorders in Children and Adolescents, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS025
- Kursens benämning
- Utagerande beteendeproblem hos barn och ungdomar
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-05-13
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-4 omfattande 120 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 5.
Mål
Vid kursens avslut ska studenten kunna: * redogöra för och diskutera aktuella frågeställningar vad gäller de mest vanligt förekommande utagerande beteendeproblemen hos barn och ungdomar * redogöra för olika metoder som används för att studera utagerande problembeteenden hos barn och ungdomar * läsa, förstå och kritiskt granska aktuella vetenskapliga artiklar * identifiera metodologiska brister i vetenskapliga studier och diskutera förslag på hur dessa brister kan hanteras
Innehåll
Kursen inkluderar en övergripande introduktionsföreläsning. Därefter innehåller kursen ett antal seminarier (ca 5-8 st) som fokuserar på aktuella frågeställningar inom området utagerande problembeteenden hos barn och ungdomar (d.v.s. främst hyperaktivitet, impulsivitet, koncentrationsproblem, aggressivitet, trots, och antisocialt beteende). Vid varje seminarium har ett visst antal studenter förberett muntliga presentationer utifrån det tema som ska diskuteras. Dessa studenter förbereder även ett antal diskussionsfrågor som ska diskuteras efter presentationen. Aktuella teman kan t.ex. vara utveckling, interventioner, könsskillnader, metodologiska problem, nya diagnosinstrument, biologi och genetik. Kursen avslutas med att samtliga studenter lämnar in en skriftlig fördjupningsuppgift där de själva väljer vilket tema de vill fördjupa sig inom och söker egen litteratur utifrån aktuella vetenskapliga artiklar.
Arbetsformer
Kursen inkluderar en föreläsning och ett antal seminarier (ca 5-8 st). Den inledande föreläsningen är frivillig, men samtliga seminarier är obligatoriska.
Examination
Studenten examineras muntligt och skriftligt genom följande: 1) Aktivt deltagande på samtliga seminarier eller godkänd kompletteringsuppgift vid frånvaro från seminarier (G/U) 2) Godkänd muntlig presentation vid ett seminarium (G/U) 3) Godkänt på skriftlig inlämningsuppgift vid kursens slut (VG/G/U) På de muntliga delarna av kursen (dvs. aktivt deltagande vid seminarierna och enskild muntlig presentation) ges endast betyget underkänt (U) eller godkänt (G). På den skriftliga inlämningsuppgiften vid kursens slut ges betygen underkänt (U), godkänt (G) eller väl godkänt (VG). För betyget G på hela kursen krävs betyget G på samtliga tre examinationsmoment. För betyget VG på hela kursen krävs betyget G på de två muntliga delarna (examinationsmoment 1 och 2), samt VG på den skriftliga inlämningsuppgiften (examinationsmoment 3).
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer. För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen ändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Nedan presenteras ett urval av de vetenskapliga artiklar som kommer att inkluderas. Litteraturen bestäms vid varje kurstillfälle utifrån aktuell forskningslitteratur och studenterna söker även egen litteratur från PsycInfo och Medline)
1997 Ingår i: Psychological bulletin
2006 Ingår i: Trends in cognitive sciences.
2002 Ingår i: Behavioural brain research.
2003 Ingår i: Neuroscience and biobehavioral reviews.
2007 Ingår i: The journal of child psychology and psychiatry
2005 Ingår i: Biological Psychiatry