Kursplan för

Emotionsreglering: från teori till praktik, 7,5 hp

Emotion-regulation: From Theory To Practice, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , VT19 , VT24
Kurskod
2PS037
Kursens benämning
Emotionsreglering: från teori till praktik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-10-19
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 4.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten:
 
Kunskap och förståelse

  • kunna definiera och redogöra för centrala begrepp och aspekter inom emotionsregleringsområdet
  • kunna redogöra översiktligt för aktuellt kunskapsläge om emotionsreglering
  • kunna beskriva såväl experimentella som kliniska frågeställningar om emotionsreglering
  • kunna redogöra för hur kunskap om emotionsreglering kan tillämpas inom olika psykologiska, kliniska områden

Färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att identifiera centrala frågeställningar, samt söka och sammanställa information om emotionsregleringsteorier och aktuell forskning på området
  • visa färdighet att beskriva samt tillämpa kunskap om emotionsreglering och emotionsregleringsstrategier

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att reflektera kring och bedöma aktuella teorier och forskning om emotionsreglering i förhållande till andra teorier och forskning, till ett utvecklingsperspektiv, kulturellt sammanhang, olika diagnoser
  • visa förmåga att reflektera och förhålla sig kring tillämpningen av denna kunskap 

Innehåll

Kursen syftar till att introducera studenten till aktuella teorier om emotionsreglering samt till experimentell och klinisk forskning inom området. Ett utvecklingspsykologiskt perspektiv eftersträvas genom att kunskap och forskning som rör utveckling, förmåga till och strategier för emotionsreglering i olika åldrar (barn, vuxna, äldre) diskuteras. På kursen eftersträvas även att sätta litteraturen om emotionsreglering i förhållande till kulturella aspekter, olika diagnoser samt till individens sammanhang och kontext. Inom ramen för kursen görs kopplingar mellan den experimentella forskningen och den tillämpade, kliniska forskningen.

Arbetsformer

Under kursen träffas deltagarna med lärare vid ett begränsat antal obligatoriska träffar. Utöver detta sker kursen genom aktiviteter på lärplattform, t.ex. videoinspelade föreläsningar, diskussioner av artiklar, litteratur, material, kursuppgifter.
 
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultat slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursens lärandemål examineras genom en skriftligt utredande fördjupningsuppgift samt aktiv närvaro vid obligatoriska seminarier.
 
På kursen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på fördjupningsuppgiften samt aktiv  närvaro vid obligatoriska seminarier.
 
Student som ej har fått godkänt resultat efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Handbook of emotion regulation Gross, James J.
Artiklar och material tillkommer