Emotionsreglering: från teori till praktik, 7,5 hp
Emotion-regulation: From Theory To Practice, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS037
- Kursens benämning
- Emotionsreglering: från teori till praktik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2016-10-19
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Godkänt resultat från Psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 4.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
- kunna definiera och redogöra för centrala begrepp och aspekter inom emotionsregleringsområdet
- kunna beskriva såväl experimentella som kliniska frågeställningar om emotionsreglering, redogöra för aktuellt kunskapsläge, ge exempel på forskning och tillämpning av emotionsreglering vid olika åldrar, diagnoser, funktionshinder
- kunna redogöra för hur kunskap om emotionsreglering kan tillämpas inom olika psykologiska, kliniska områden
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att identifiera centrala frågeställningar, samt söka och sammanställa information om emotionsregleringsteorier och aktuell forskning på området
- visa färdighet att beskriva samt tillämpa kunskap om emotionsreglering och emotionsregleringsstrategier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att reflektera kring och bedöma aktuella teorier och forskning om emotionsreglering i förhållande till andra teorier och forskning, till ett utvecklingsperspektiv, kulturellt sammanhang, olika diagnoser och funktionshinder
- visa förmåga att reflektera och förhålla sig kring tillämpningen av denna kunskap
Innehåll
Kursen syftar till att introducera studenten till aktuella teorier om emotionsreglering samt till experimentell och klinisk forskning inom området. Ett utvecklingspsykologiskt perspektiv eftersträvas genom att kunskap och forskning som rör utveckling, förmåga till och strategier för emotionsreglering i olika åldrar (barn, vuxna, äldre) diskuteras. På kursen eftersträvas även att sätta litteraturen om emotionsreglering i förhållande till kulturella aspekter, olika diagnoser och funktionshinder, samt till individens sammanhang och kontext. Inom ramen för kursen görs kopplingar mellan den experimentella forskningen och den tillämpade, kliniska forskningen.
Arbetsformer
Under kursen träffas deltagarna med lärare vid ett begränsat antal obligatoriska träffar. Utöver detta sker kursen genom aktiviteter på lärplattform, t.ex. videoinspelade föreläsningar, diskussioner av artiklar, litteratur, material, kursuppgifter.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultat slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursens lärandemål examineras genom en skriftligt utredande fördjupningsuppgift samt aktiv närvaro vid obligatoriska seminarier.
På kursen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på fördjupningsuppgiften samt aktiv närvaro vid obligatoriska seminarier.
Student som ej har fått godkänt resultat efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
2 ed. : New York : Guilford, 2014 - xviii, 668 p. ISBN:9781462503506 LIBRIS-ID:14012153 Sök i biblioteket