Emotionsreglering: från teori till praktik, 7,5 hp
Emotion-regulation: From Theory To Practice, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS037
- Kursens benämning
- Emotionsreglering: från teori till praktik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2016-10-19
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2023-09-27
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 hp samt minst 15 hp från termin 4.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
- kunna definiera och redogöra för centrala begrepp och aspekter inom emotionsregleringsområdet
- kunna redogöra översiktligt för aktuellt kunskapsläge om emotionsreglering
- kunna beskriva såväl experimentella som kliniska frågeställningar om emotionsreglering
- kunna redogöra för hur kunskap om emotionsreglering kan tillämpas inom olika psykologiska, kliniska områden
Färdigheter och förmåga
- visa förmåga att identifiera centrala frågeställningar, samt söka och sammanställa information om emotionsregleringsteorier och aktuell forskning på området
- visa färdighet att beskriva samt tillämpa kunskap om emotionsreglering och emotionsregleringsstrategier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att reflektera kring och bedöma aktuella teorier och forskning om emotionsreglering i förhållande till andra teorier och forskning, till ett utvecklingsperspektiv, kulturellt sammanhang, olika diagnoser
- visa förmåga att reflektera och förhålla sig kring tillämpningen av denna kunskap
Innehåll
Kursen syftar till att introducera studenten till aktuella teorier om emotionsreglering samt till experimentell och klinisk forskning inom området. Ett utvecklingspsykologiskt perspektiv eftersträvas genom att kunskap och forskning som rör utveckling, förmåga till och strategier för emotionsreglering i olika åldrar (barn, vuxna, äldre) diskuteras. På kursen eftersträvas även att sätta litteraturen om emotionsreglering i förhållande till kulturella aspekter, olika diagnoser samt till individens sammanhang och kontext. Inom ramen för kursen görs kopplingar mellan den experimentella forskningen och den tillämpade, kliniska forskningen.
Arbetsformer
Under kursen träffas deltagarna med lärare vid ett begränsat antal obligatoriska träffar (se rubriken "Examination"). Utöver detta sker kursen genom aktiviteter på lärplattform, t.ex. videoinspelade föreläsningar, diskussioner av artiklar, litteratur, material, kursuppgifter.
Examination
Kursens lärandemål examineras på följande sätt:
a) muntlig redovisning och diskussion av en skriftligt utredande fördjupningsuppgift, ges betyget U eller G
b) aktiv närvaro vid obligatoriska seminarier enligt anvisningar i schema
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på fördjupningsuppgiften samt fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag.
Underkänd skriftlig fördjupningsuppgift, alternativt redovisning eller diskussion av densamma, kan kompletteras till godkänt enligt instruktioner från examinator, förutsatt att studenten ligger nära gränsen för godkänt. Examinator bedömer om komplettering är möjlig.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För att en examinationsuppgift ska vara aktuell för bedömning måste den ha inkommit inom utsatt tid, annars hänvisas studenten till omexaminationstillfället.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2 ed. : New York : Guilford, 2014 - xviii, 668 p. ISBN:9781462503506 LIBRIS-ID:14012153 Sök i biblioteket