Egen psykoterapi/utbildningsterapi - kognitiv beteendeterapi, 3 hp
Self directed experience/Therapeutic Skills Cognitive Behavioral Therapy - cognitive behavioural therapy, 3 credits- Kurskod
- 2PT065
- Kursens benämning
- Egen psykoterapi/utbildningsterapi - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-11-03
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2011
Särskild behörighet
Godkänd på kursen " Psykoterapi under handledning samt arbetsplatsförlagd praktik 3 - KBT"
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten: Kunskaper och förståelse Ingående kunna redogöra för teorier om terapeutvariablers betydelse i terapisituationen. Ingående kunna redogöra för metoder för att kontinuerligt uppmärksamma och beskriva kvaliteten i det egna terapeutiska beteendet och professionell roll i relation till effekter på patienten i terapisituationen. Kunna kritiskt granska och reflektera kring forskning och teorier om relevansen i att förstå patientens upplevelser och perspektiv i den psykoterapeutiska processen. Kunna kritiskt granska och reflektera kring forskning och teorier om terapeuters yrkesutveckling och yrkesspecifika risker och problem. Färdigheter och förmågor Visa förmåga att granska eget terapeutbeteende, jämföra det med vad forskning och teorier anger är önskvärt, samt vidta åtgärder för att möta ett identifierat utvecklingsbehov. Visa förmåga att reflektera över den egna upplevelsen av tillämpningen av psykoterapeutiska interventioner utifrån såväl psykoterapeut- som patientroll. Värderingar och förhållningssätt Kunna granska och reflektera över egna värderingar som kan påverka eget yrkesutövande, inklusive att i beteendetermer formulera vad det innebär att inte diskriminera någon pga av dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
Innehåll
Undervisningen sker individuellt samt i grupp. Kursen består av fem delar med olika pedagogiskt fokus för att utvecklas i de aspekter som i forskning kallas för terapeutvariabler, terapeutrollen och att få egen erfarenhet av terapeutiska tekniker samt få metoder för utveckling av egen terapeutroll. Kursen består av fem delar: I) Föreläsningar om terapeutrollen, evidensläget angående terapeutbeteenden och terapeututveckling, professionellt sammanhang så som tidskrifter och konferenser, samt risker i yrket. II) Individuella mentorssamtal. Samtalen syftar till att formulera, klargöra och följa upp individuella mål med utbildningen, egen prioritering och tidsplan. Detta ska leda till en skriftlig utvecklingsplan för studenten som inkluderar procedur för att självregistrera och förbättra variabler i den professionella rollen. Mentorssamtalen förbereds genom att studenten i förväg utarbetar en preliminär plan som sänds till mentorn. Under mentorssamtalen skall mentorn tillsammans med studenten identifiera och klargöra de terapeutvariabler studenten anser sig behöva utveckla och/eller de övriga aspekter rörande terapeutroll och terapeutbeteende där studenten uppmärksammat att förändring behöver påbörjas. De ska även tillsammans återkommande följa upp och utvärdera måluppfyllelsen samt korrigera och vid behov komplettera studentens utvecklingsmål. III) Övningsgrupp. Dessa innehåller både teori om terapeutvariabler och demonstration och övningar i gruppformat. Studenter följer sin egen utveckling i terapeutvariabler genom att ge varandra positiv återkoppling i grupphandledning på inspelade patientsessioner. Studenten väljer ut ett lämpligt tjugo minuter långt utdrag ur ett patientsamtal inför varannan övningsgrupp. Det valda avsnittet transkriberas och kodas enligt ett psykometriskt validerat system av studenten. Ett samtal under termin 1 samt ett under termin 6 kodas av oberoende kodare. IV) Kommunikationsfärdigheter. I olika övningar ska studenterna träna att beskriva egna ickeverbala signaler till patient i terapisessioner och signalernas hypotetiska inverkan på patienten. V) Egen erfarenhet av terapeutisk teknik (experientiell). Studenten ska tillämpa vissa tekniker vanliga i psykoterapi på sig själv för att stärka studentens empatiska och pedagogiska förmåga. Experientiellt lärande (själverfarenhetsövningar) fokuserar på praktisk träning av olika färdigheter och psykoterapeutiska metoder, ägnade att främja den pedagogiska skickligheten.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och individuella samtal.
Examination
All närvaro är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Vid frånvaro om högst 20 % ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle då studenten varit frånvarande. Vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång. För godkännande på kursen krävs: 1) Aktivt deltagande i kursens delar och uppfyllt närvarokravet om minst 80 %. 2) Godkänd skriftlig examination om för kursen relevanta teorier och forskningsresultat. 3) Att studenten tillsammans med mentorn formulerat, utvärderat och korrigerat egen skriftlig utvecklingsplan. 4) Att studenten genomfört kodningar av minst två sessionsavsnitt och erhållit resultatet godkänd i minst ett sessionsavsnitt avseende terapeutvariabler (empatisk förmåga, kunna stödja patientens autonomi, kunna främja samarbete med patient, styrning av terapisessionen samt kunna locka fram patientens perspektiv och förstärka patientens uttryck för att vilja förändra sig), kodade av oberoende kodare.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 19-30, 2003
Institutionen för klinisk neurovetenskap, 2007
Referenslitteratur
Cognitive Behaviour Therapy, 37, nr 3, 2008
York: Oxford Univ. Press, Inc, 2005
Matrix, 23, 4-30., 2006
MINT-bulletin 14.2 (Part 1), 2008 URL: Länk
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 1050-1062, 2004
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 590-598, 2005
Oxford: Oxford University Press, 2002
Washington DC: American Psychological Association., 2005
Chichester, UK: John Wiley & Sons., 1992