Egen psykoterapi/utbildningsterapi - kognitiv beteendeterapi, 3 hp
Self directed experience/Therapeutic Skills Cognitive Behavioral Therapy - cognitive behavioural therapy, 3 credits- Kurskod
- 2PT065
- Kursens benämning
- Egen psykoterapi/utbildningsterapi - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-11-03
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2018-02-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Godkänd på kursen " Psykoterapi under handledning samt arbetsplatsförlagd praktik 3 - KBT"
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten:
Kunskaper och förståelse
Ingående kunna redogöra för teorier om terapeutvariablers betydelse i terapisituationen.
Ingående kunna redogöra för metoder för att kontinuerligt uppmärksamma och beskriva kvaliteten i det egna terapeutiska beteendet och professionell roll i relation till effekter på patienten i terapisituationen.
Kunna kritiskt granska och reflektera kring forskning och teorier om relevansen i att förstå patientens upplevelser och perspektiv i den psykoterapeutiska processen.
Kunna kritiskt granska och reflektera kring forskning och teorier om terapeuters yrkesutveckling och yrkesspecifika risker och problem.
Färdigheter och förmågor
Visa förmåga att granska eget terapeutbeteende, jämföra det med vad forskning och teorier anger är önskvärt, samt vidta åtgärder för att möta ett identifierat utvecklingsbehov.
Visa förmåga att reflektera över den egna upplevelsen av tillämpningen av psykoterapeutiska interventioner utifrån såväl psykoterapeut- som patientroll.
Värderingar och förhållningssätt
Kunna granska och reflektera över egna värderingar som kan påverka eget yrkesutövande, inklusive att i beteendetermer formulera vad det innebär att inte diskriminera någon pga av dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
Innehåll
Kursen innehåller två (2) moment.
Inledning/Målformulering, 2.0 hp
Genomarbetning/Avslutning, 1.0 hp
Moment 2 är en fördjupning av föregående termins arbete.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier och individuella samtal.
Examination
All närvaro är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Vid frånvaro om högst 20 % ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle då studenten varit frånvarande. Vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
För godkännande på kursen krävs:
1) Aktivt deltagande i kursens delar och uppfyllt närvarokravet om minst 80 %.
2) Godkänd skriftlig examination om för kursen relevanta teorier och forskningsresultat.
3) Att studenten tillsammans med mentorn formulerat, utvärderat och korrigerat egen skriftlig utvecklingsplan.
4) Att studenten genomfört kodningar av minst två sessionsavsnitt och erhållit resultatet godkänd i minst ett sessionsavsnitt avseende terapeutvariabler (empatisk förmåga, kunna stödja patientens autonomi, kunna främja samarbete med patient, styrning av terapisessionen samt kunna locka fram patientens perspektiv och förstärka patientens uttryck för att vilja förändra sig), kodade av oberoende kodare.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 19-30, 2003
Institutionen för klinisk neurovetenskap, 2007
Referenslitteratur
Cognitive Behaviour Therapy, 37, nr 3, 2008
York: Oxford Univ. Press, Inc, 2005
Matrix, 23, 4-30., 2006
MINT-bulletin 14.2 (Part 1), 2008 URL: Länk
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 1050-1062, 2004
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 590-598, 2005
Oxford: Oxford University Press, 2002
Washington DC: American Psychological Association., 2005
Chichester, UK: John Wiley & Sons., 1992