Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1, 8 hp

Psychotherapeutic Theories and Methods 1, 8 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT16 , HT17 , HT18 , HT19 , HT20 , HT21 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2PT115
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 1
Hp
8 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-05-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2017-05-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Antingen:

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
  • läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
  • socionomexamen, eller
  • annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng.

För sökande med socionomexamen eller med annan motsvarande examen om 180 hp krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapiutbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

Eller:

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).  

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Den grundläggande psykoterapiutbildningen eller motsvarande ska ha varit inriktad mot kognitiv beteendeterapi.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande utbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

Mål

Kursen syftar till att ge en fördjupad teoretisk grund för kognitiv beteendeterapeutisk tillämpning vid ångestsyndrom och depressionstillstånd, samt särskilt belysa kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och interventioner vid dessa tillstånd i förhållande till befintlig evidensbas.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • ingående redogöra för begrepp och teori vad gäller inlärningspsykologiska och kognitiva modeller av psykopatologi och behandling med särskilt fokus på uppkomst och vidmakthållande mekanismer
  • redogöra för och teoretisera kring relevanta neuropsykologiska och socialpsykologiska faktorer med avseende på psykopatologi och behandling
  • redogöra för och jämföra olika behandlingsprinciper och interventioner tillämpliga vid ovanstående tillstånd samt kritiskt granska ovanstående modeller och teorier ur ett vetenskapligt perspektiv

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • kunna utföra beteendeanalyser och fallkonceptualisering vid ångestsyndrom och depressionstillstånd och i dessa operationalisera psykiskt lidande och problem, formulera och prioritera konkreta och mätbara behandlingsmål samt upprätta behandlingsplan med beaktande av aktuell evidensbas
  • kunna förklara principer kring uppkomst och vidmakthållande vid ångestsyndrom och depression
  • tillämpa metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • reflektera kring och problematisera yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet
  • uppmärksamma, uttrycka och tillämpa värderingar som kan påverka genomförandet av behandling så att en patient inte diskrimineras p.g.a. sin könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
  • uttrycka och tillämpa värderingar som leder till eget ansvarstagande för kontinuerlig kunskapsinhämtning

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

 

Moment 1, 4 hp Moment 1 ges under termin 1. Utöver en fördjupning av beteendeanalys och fallkonceptualisering samt behandlingsstrategier och interventioner vid ångestsyndrom och depressionstillstånd, berörs inlärnings- och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling och vidmakthållande av psykopatologi. Moment 2, 4 hp Moment 2 ges under termin 2 och utgör en fortsättning och fördjupning av föregående moments arbete inkluderande psykoterapeutisk pedagogik och socialpsykologiska aspektervid psykoterapeutisk behandling. 

Arbetsformer

Undervisningen följer traditioner kring studentaktivt lärande och sker i form av verkstäder/seminarier och föreläsningar, m.m. Undervisningen i verkstäder/seminarier förutsätter ett aktivt deltagande.

Examination

Examination sker genom webbaserade kunskapstest, självständiga skriftliga arbeten, samt genom praktiska examinationer.

På samtliga examinationer används betygsnivåerna Godkänt och Underkänt. Vid underkänt betyg på det skriftliga arbetet ges ytterligare max 5 examinationstillfällen.

Som skriftliga examinationstillfällen räknas de tillfällen då studenten skickat in sin examination. Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas.

För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället.

Undervisning i seminarier/verkstäder är obligatorisk. Vid mer än totalt 20% frånvaro från seminarier/verkstäder under en termin bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

För Psykoterapeutexamen ska studenten ha intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under studietiden har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.

 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cooper, John O.; Heron, Timothy E.; Heward, William L. Applied behavior analysis
Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
Clark, David A.; Beck, Aaron T. Cognitive therapy of anxiety disorders : science and practice
Gazzaniga, Michael S.; Ivry, Richard B.; Mangun, G. R. Cognitive neuroscience : the biology of the mind
Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer under kursen.