Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1, 8 hp

Psychotherapeutic Theories and Methods 1, 8 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT16 , HT17 , HT18 , HT19 , HT20 , HT21 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2PT115
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 1
Hp
8 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-05-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2019-04-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Ingen särskild behörighet.

Mål

Kursen syftar till att ge en fördjupad teoretisk grund för kognitiv beteendeterapeutisk tillämpning vid ångestsyndrom och depressionstillstånd, samt särskilt belysa kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och interventioner vid dessa tillstånd i förhållande till befintlig evidensbas.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • jämföra och granska inlärningspsykologiska, kognitiva och närliggande modeller av psykopatologi och behandling med särskillt fokus på uppkomst och vidmakthållande mekanismer,
  • redogöra för och reflektera kring relevanta neuropsykologiska och socialpsykologiska faktorer med avseende på psykopatologi och behandling,
  • redogöra för och diskutera psykoterapeutkompetenser, samt
  • redogöra för och jämföra olika behandlingsprinciper och interventioner tillämpliga vid ovanstående tillstånd samt kritiskt granska ovanstående modeller och teorier ur ett vetenskapligt perspektiv.

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • operationalisera psykiskt lidande och problem, formulera och prioritera konkreta och mätbara behandlingsmål samt upprätta behandlingsplan med beaktande av aktuell evidensbas,
  • förklara principer kring uppkomst och vidmakthållande vid ångestsyndrom och depression, samt
  • tillämpa metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande.

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • reflektera kring faktorer som kan påverka genomförandet av behandling så att en patient inte diskrimineras p.g.a. sin könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionsnedsättning, samt
  • uttrycka och tillämpa värderingar som leder till eget ansvarstagande för kontinuerlig kunskapsinhämtning.

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

Psykoterapeutisk teori, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 ges under termin 1. Momentet berör inlärnings-, socialpsykologiska och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling, vidmakthållande och behandling av psykopatologiska ångest- och depressionstillstånd.

Psykoterapeutisk metod, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 2 ges under termin 2 och utgör en fortsättning och fördjupning av föregående moments arbete med fokus på tillämpning av terapeutkompetenser.

Arbetsformer

Undervisningen följer traditioner kring studentaktivt lärande och sker i form av verkstäder/ seminarier och föreläsningar m.m. Undervisningen i verkstäder/ seminarier förutsätter ett aktivt deltagande.

Examination

Examination sker genom webbaserade kunskapstest, självständiga skriftliga arbeten, samt genom praktiska examinationer.

På samtliga examinationer används betygsnivåerna Godkänt och Underkänt. Vid underkänt betyg på det skriftliga arbetet ges ytterligare max 5 examinationstillfällen.

Som skriftliga examinationstillfällen räknas de tillfällen då studenten skickat in sin examination. Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas.

För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Undervisning i seminarier/ verkstäder är obligatorisk. Vid mer än totalt 20% frånvaro från seminarier/ verkstäder under en termin bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
Clark, David A.; Beck, Aaron T. Cognitive therapy of anxiety disorders : science and practice
Westbrook, David; Kennerley, Helen.; Kirk, Joan. An introduction to cognitive behaviour therapy : skills and applications
Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer under kursen.