Psykoterapeutiska teorier och metoder 1, 8 hp
Psychotherapeutic Theories and Methods 1, 8 credits- Kurskod
- 2PT115
- Kursens benämning
- Psykoterapeutiska teorier och metoder 1
- Hp
- 8 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2016-05-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2020-04-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Ingen särskild behörighet.
Mål
Kursen syftar till att ge en fördjupad teoretisk grund för kognitiv beteendeterapeutisk tillämpning vid ångestsyndrom, depressionstillstånd, och inom beteendemedicin. Kursen ska också särskilt belysa kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och interventioner vid dessa tillstånd i förhållande till befintlig evidensbas.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att
- jämföra och granska inlärningspsykologiska, kognitiva och närliggande modeller av psykopatologi och behandling med särskilt fokus på mekanismer för uppkomst och vidmakthållande,
- redogöra för och reflektera kring relevanta neuropsykologiska och socialpsykologiska faktorer med avseende på psykopatologi och behandling,
- redogöra för och diskutera psykoterapeutkompetenser,
- redogöra för och jämföra olika behandlingsprinciper och interventioner tillämpliga vid ovanstående tillstånd samt kritiskt granska ovanstående modeller och teorier ur ett vetenskapligt perspektiv.
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att
- operationalisera psykiskt lidande och problem, formulera och prioritera konkreta och mätbara behandlingsmål samt upprätta behandlingsplan med beaktande av aktuell evidensbas,
- förklara principer kring uppkomst och vidmakthållande vid ångestsyndrom och depression, samt
- tillämpa metoder för aktivt kunskapssökande, kritisk kunskapsvärdering och gruppsamverkan kring lärande.
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att
- reflektera kring faktorer som kan påverka genomförandet av behandling så att en patient inte diskrimineras p.g.a. sin könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionsvariation, samt
- uttrycka och tillämpa värderingar som leder till eget ansvarstagande för kontinuerlig kunskapsinhämtning och professionell utveckling.
Innehåll
Kursen är indelad i följande två (2) moment:
Psykoterapeutisk teori, 4.0 hp
Momentet berör inlärnings -, socialpsykologiska och neuropsykologiska aspekter av betydelse för utveckling, vidmakthållande och behandling i samband med ångesttillstånd och depressionstillstånd, samt inom beteendemedicin.
Psykoterapeutisk metod, 4.0 hp
Momentet utgör en fortsättning och fördjupning av föregående moments arbete med fokus på tillämpning av terapeutkompetenser.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och sker i form av webbaserade kunskapstest, verkstäder, föreläsningar, seminarier m.m.
Deltagande i verkstäder och seminarier är obligatoriskt och förutsätter en aktiv medverkan och eget ansvarstagande från studenten.
Examination
Moment 1, Psykoterapeutisk teori och moment 2, Psykoterapeutisk metod, examineras var för sig genom självständiga skriftliga arbeten och praktiska examinationer.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystem innan rättning påbörjas.
Samtliga examinationsuppgifter ges betyget U eller G.
På respektive moment ges något av betygen U eller G.
För betyget G på ett moment, krävs G på samtliga examinationsuppgifter och fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.
Betyg på hel kurs
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på moment 1 och 2.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För att en examinationsuppgift ska vara aktuell för bedömning måste den ha inkommit inom utsatt tid, annars hänvisas studenten till omexaminationstillfället.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KIs lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KIs öppna kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Fifth edition. : New York : The Guilford Press, 2014. - xvi, 768 p. ISBN:9781462513260 (hardcover) LIBRIS-ID:16260484 Sök i biblioteket
Edition 3 : Los Angeles : SAGE, 2017 - xxv, 486 s. ISBN:978-1-4739-6256-9 LIBRIS-ID:19927063 Sök i biblioteket
2. rev. & utökade utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 424 s. ISBN:9789127135604 (inb.) LIBRIS-ID:14291372 Sök i biblioteket
Natur & Kultur Akademisk, 2016 - 304 s. ISBN:9789127137790 (inb.) LIBRIS-ID:17417857 Sök i biblioteket