Kursplan för

Inriktningsspecifik fördjupningskurs 1 - kognitiv beteendeterapi, 5 hp

Advanced course 1 - Orientation Cognitive Behavioral Therapy, 5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT21 , HT24
Kurskod
2PT118
Kursens benämning
Inriktningsspecifik fördjupningskurs 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2017-05-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Godkänt på föregående terminers samtliga kurser krävs för att vara behörig till denna kurs

Mål

Kursen syftar till att ge en teoretisk grund och praktiska färdigheter i motiverande samtal (MI). Deltagarna ska efter kursen kunna bedöma när motiverande samtal är tillämpligt i arbetet med patienter samt kunna använda metoden självständigt.  Kursen förbereder för att kunna använda Motivational Interviewing Treatment Integrity code (MITI) för att kvalitetssäkra motiverande samtal i klinisk verksamhet.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna redogöra för:​

  • Vilket vetenskapligt stöd MI har inom olika problemområden
  • Grundläggande förhållningssätt, principer och tekniker inom MI-teori.
  • Terapeutvariabler  skattade enligt MITI och hur dessa antas påverka behandlingsutfall.

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • Praktiskt kunna tillämpa grundläggande förhållningssätt, principer och tekniker inom MI teori i samtal samt avgöra när metoden är lämplig att använda utifrån patienters problembild och grad av motivation till förändring.
  • Använda MITI för att identifiera styrkor och brister i MI.

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • Reflektera kring och problematisera vilka målbeteenden som är rimliga att sätta upp i behandlingen samt reflektera kring andra etiska dilemman som kan uppstå vid tillämpning och kvalitetssäkring av MI.

Innehåll

Föreläsningar om grundläggande förhållningssätt, principer och tekniker inom MI-teori samt praktisk träning i att tillämpa dessa färdigheter i samtal. Föreläsningar om processforskning inom MI samt kvalitetssäkring av metoden, varvat med praktisk övning i att använda skattningsinstrumentet MITI. Seminarium om etiska dilemman som kan uppstå vid tillämpning och kvalitetssäkring av MI.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarium, gruppövningar och rollspel som studenterna i några fall spelar in för att sedan lyssna på och analysera.

Examination

Kursen examineras genom uppvisande av grundläggande praktiska färdigheter i motiverande samtal i form av att ett ljudinspelat samtal analyseras utifrån MITI samt ett examinerande seminarium om etik och MI.  Analys av studenternas ljudinspelningar innebär att studenterna kan erhålla betyget Godkänt eller Underkänt. Vid underkänt ges ytterligare max 5 examinationstillfällen
 
Den del av undervisningen som innehåller praktiska övningar (verkstäder) är obligatorisk. Vid mer än 20 % frånvaro från undervisningen bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan. 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som fastställts av Styrelsen för utbildning.
 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Miller, William R.; Rollnick, Stephen Motiverande samtal : att hjälpa människor till förändring
Vetenskapliga artiklar och manualer för kodning och kvalitetssäkring av MI tillkommer enligt lärarens anvisningar.