Kursplan för

Inriktningsspecifik fördjupningskurs 1 - kognitiv beteendeterapi, 5 hp

Advanced course 1 - Orientation Cognitive Behavioral Therapy, 5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT21 , HT24
Kurskod
2PT118
Kursens benämning
Inriktningsspecifik fördjupningskurs 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2017-05-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2021-03-26
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

Godkänt på föregående läsårs samtliga kurser krävs för att vara behörig till denna kurs.

Mål

Kursen syftar till att ge en teoretisk grund och praktiska färdigheter i motiverande samtal (MI). Deltagarna ska efter kursen kunna bedöma när MI är tillämpligt i arbetet med patienter samt kunna använda metoden självständigt. Kursen tränar även deltagarna i att kunna använda kodningsinstrumentet Motivational Interviewing Treatment Integrity (MITI) för att kvalitetssäkra motiverande samtal i klinisk verksamhet.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna​

  • redogöra för det vetenskapliga stödet för MI inom olika problemområden
  • reodgöra för grundläggande förhållningssätt, principer och tekniker inom MI
  • redogöra för terapeutvariabler skattade enligt MITI, samt dessas påverkan på behandlingsutfall.

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • praktiskt tillämpa grundläggande förhållningssätt, principer och tekniker inom MI, samt avgöra när metoden är lämplig att använda utifrån patienters problembild och grad av motivation till förändring
  • använda MITI för att identifiera terapeuters styrkor och brister i MI.

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att

  • reflektera kring och problematisera vilka målbeteenden som är rimliga för en behandling, samt reflektera kring andra etiska dilemman som kan uppstå vid tillämpning och kvalitetssäkring av MI.

Innehåll

Föreläsningar om grundläggande förhållningssätt, principer och tekniker inom MI, samt praktisk träning i att tillämpa MI-färdigheter i samtal. Föreläsningar om processforskning inom MI och kvalitetssäkring av metoden, samt praktisk övning i att använda kodningsinstrumentet MITI. Inspelning av samtal, följt av kodningsbaserad handledning.

Arbetsformer

Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och sker i form av seminarium, föreläsningar, gruppövningar och rollspel och samtal. Rollspel och samtal spelas i vissa fall in för senare analys och/ eller handledning.
 
Deltagande i seminarier, praktiska övningar och handledning är obligatoriskt och förutsätter en aktiv medverkan och eget ansvarstagande från studenten.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:
a) Utbildningens praktiska delar examineras genom inspelning av samtal, i vilka goda samtalsfärdigheter i MI ska uppvisas (bedömda enligt MITI), aktivt
deltagande i efterföljande handledning och reflektion kring sin egen inlärning utifrån MITI-kodning. Ges betyget U eller G.
b) Utbildningens teoretiska delar examineras genom skriftliga uppgifter, vardera ges betyget U eller G.
d) Deltagande i obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar i schema.

På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på kursen krävs G på samtliga examinationsuppgifter samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.

Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Miller, William R.; Rollnick, Stephen Motiverande samtal : att hjälpa människor till förändring
Vetenskapliga artiklar och manualer för kodning och kvalitetssäkring av MI tillkommer enligt lärarens anvisningar.