Kursplan för

Omvårdnad relaterat till psykisk ohälsa, 7,5 hp

Mental health nursing, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT21 , VT24 , VT25
Kurskod
2PV005
Kursens benämning
Omvårdnad relaterat till psykisk ohälsa
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2021-03-15
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2023-10-26
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fördjupad kunskap i hur det omgivande samhället samt individuella psykologiska och biologiska faktorer påverkar människors hälsa och genom fördjupad kunskap i omvårdnad kunna bedöma omvårdnadsbehov och planera för en personcentrerad evidensbaserad omvårdnad  baserad på livsförståelse, hälsoresurser, värdighet och mänskligt lidande.

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • förstå och analysera hur människors livsvillkor och det omgivande samhället kan påverka psykisk hälsa
  • förstå och analysera teorier i beteendevetenskap relaterat till psykisk hälsa

Färdigheter och förmåga

  • tillämpa teoretiska perspektiv på samtal
  • reflektera över och analysera begrepp inom psykiatrisk omvårdnad samt dess tillämpning och relevans inom specialistområdet psykiatrisk vård
  • identifiera hälsoresurser och hälsohinder samt behov av psykiatrisk omvårdnad hos personer med psykisk ohälsa

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och tillämpa ett förhållningssätt som bevarar integritet och självbestämmande hos personer med psykisk ohälsa
  • kritiskt granska och värdera forskningsresultat  samt bedöma dess giltighet och tillämpning inom psykiatrisk omvårdnad

Innehåll

Den personcentrerade och evidensbaserade omvårdnaden studeras med stöd av teorier hämtade från omvårdnad och beteendevetenskap med relevans för sjuksköterskans specialistområde. Begrepp centrala i psykiatrisk omvårdnad och etiska begrepp tillämpas i reflektionsgrundande uppgifter baserad på teoretiska och empiriska vetenskapliga studier med beaktande av genus och ett mångkulturellt perspektiv.

  • professionell utveckling i psykiatrisk omvårdnad
  • familj och omvärld
  • emotioner, kognition och socialt samspel
  • individens utveckling ur ett psykodynamiskt perspektiv
  • begrepp i psykiatrisk omvårdnad såsom lidande, livsvärld, sårbarhet och hälsa
  • hälsoresurser och hälsohinder relaterat till psykisk hälsa och ohälsa
  • samtal

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Kursen ges som distansutbildning. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar per 7,5 högskolepoäng, inklusive introduktion i distansstudier.

De fysiska träffarna på kursorten är obligatoriska

Examination

Examination sker genom en individuell skriftlig hemtentamen. Förutom godkänd examination krävs utförda obligatoriska uppgifter samt deltagande i obligatoriska seminarier för godkänt betyg.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre  ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överenstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är överlappande: 2PV006 Omvårdnad relaterat till psykisk hälsa, 7,5hp

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad kurslitteratur

Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå Wiklund Gustin, Lena
Wiklund Gustin, Lena Psykologi för sjuksköterskor
Barker, Phil; Buchanan-Barker, Poppy. The tidal model : a guide for mental health professionals
Birkler, Jacob Filosofi och omvårdnad : etik och människosyn Björkander Mannheimer, Eva
Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi

Övrig rekommenderad litteratur

En av följande

Tornstam, Lars Åldrandets socialpsykologi
Hedrenius, Sara; Johansson, Sara Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser : att stärka människors motståndskraft
al-Baldawi, Riyadh. Migration och anpassning : den okända resan
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem Fjällhed, Anders; Jensen, Mikael
Norrhem, Svante; Rydström, Jens; Markusson Winkvist, Hanna Undantagsmänniskor : en svensk HBTQ-historia med utblickar i världen
Engvall, Caroline Virtuell våldtäkt : om unga och sexbilder på nätet
Att leva med psykisk ohälsa : ett närståendeperspektiv Syrén, Susanne; Lützén, Kim
Van Lawick, Justine Våld i nära relationer