Kursplan för

Omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa, 15 hp

Psychiatric and mental health nursing, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT13 , HT14 , HT17 , HT21 , VT24 , HT24 , VT25
Kurskod
2PV007
Kursens benämning
Omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-04-26
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Godkänd kurs "Omvårdnad relaterat till psykisk hälsa, 7,5 hp" (2PV009).

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs ska uppnå en utvecklad förmåga i yrkesutövandet som specialistsjuksköterska inom olika former av vård för patienter med psykisk ohälsa. Utifrån ett personcentrerat och familjefokuserat omvårdnadsperspektiv skall den studerande skaffa sig kunskaper i att bedöma omvårdnadsbehov och planera, genomföra och utvärdera psykiatriska omvårdnadsåtgärder. Den studerande skall också utveckla sin förmåga i ett interprofessionellt sammanhang delta i teamarbete inom psykiatrisk vård/verksamhet.

Kursen består av tre moment:
Moment 1: Psykiatrisk omvårdnad 6,0 högskolepoäng
Moment 2: Psykisk ohälsa - psykiatri 4,5 högskolepoäng
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 högskolepoäng


Moment 1 Psykiatrisk omvårdnad 6,0 hp

Målet för moment ett är att studenten skall skaffa sig kunskaper om det professionella mötet med människor med psykisk ohälsa och

Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- analysera omvårdnadsprocessen och dess olika delar vid kriser och psykisk ohälsa relaterat till personcentrerad vård,
- beskriva och analysera evidensbaserad omvårdnad och aktuell forskning inom psykiatrisk omvårdnad.

Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera och värdera omvårdnadsåtgärder vid komplex psykisk ohälsa för individer i olika åldrar,
- analysera och värdera interaktionens och kommunikationens betydelse för individens återhämtning från psykisk ohälsa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- reflektera över specialistsjuksköterskans etiska och professionella ansvar samt identifiera lärandebehov och utvärdera det egna lärandet,
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad.

Moment 2 Psykisk ohälsa - psykiatri 4,5 hp

Målet för moment två är att studenten skall skaffa sig för specialistsjuksköterskan relevanta kunskaper om psykisk ohälsa och beroendeproblematik avseende symtom, diagnos och behandling vid psykiatriska sjukdomstillstånd.

Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- analysera uppkomsten av akut och långvarig psykisk ohälsa relaterat till patofysiologiska mekanismer,
- identifiera behandlingsåtgärder och farmakokinetiska principer och läkemedelsanvändning till patientens sjukdomstillstånd.

Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera och bedöma symtom på psykisk ohälsa och beskriva diagnostik och behandling,
- identifiera och analysera läkemedelsrelaterade problem och föreslå åtgärder i samband med dessa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad relaterat till psykiatrisk diagnostik och behandling.

Moment 3 Verksamhétsförlagd utbildning4,5 hp

Målet för moment tre är átt studenten skall skaffa sig kunskaper och färdigheter i omvårdnad vid psykisk ohälsa för att kunna bedriva, organisera och leda psykiatrisk omvårdnadsverksamhet.

Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- identifiera och beskriva komplexa omvårdnadssituationer och tillämpa vårdvetenskapliga, medicinska och beteendevetenskapliga teorier och forskning för att bedriva personcentrerad omvårdnad på avancerad nivå,
- identifiera och analysera hur interprofessionell samverkan och vårdmiljö kan säkerställa vårdkvalitet och patientsäkerhet i ett hållbart perspektiv.

Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- självständigt bedöma omvårdnadsbehov samt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnadsåtgärder vid psykisk ohälsa och krisreaktioner,
- identifiera  och analysera etiska problem i psykiatrisk omvårdnad och agera så att patientens och närståendes integritet och autonomi upprätthålls,
- organisera omvårdnad och skapa förutsättningar för att omvårdnadsrelationer och vårdmiljö stödjer patientens återhämtning från psykisk ohälsa,
- tillämpa gällande lagstiftning och säkerhetsföreskrifter i psykiatrisk verksamhet.                                                                                                                                                                                                                   
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- reflektera över det professionella förhållningssättets inverkan på omvårdnadsrelationen och utfallet av omvårdnadåtgärder,
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad.

Innehåll

Moment 1.
Bedömning av omvårdandsbehov, planering, genomförande och värdering av omvårdnadsåtgärder, dokumnetation av omvårdnad vårdmiljö, personcentrerad omvårdnad, familjefokuserad omvårdnad, omvårdnad vid specifika psykiatriska störningar, omvårdnad av barn- och ungdomar med psykisk ohälsa, omvårdnad av äldre med psykisk ohälsa, omvårdnad vid beroendettillstånd, lagstiftning, tvångsåtgärder, etik och professionellt förhållningssätt.

Moment 2.
Psykiska störningar och krisreaktioner, symtom, bedömning, diagnossystem, undersökningar och behandling i psykiatrisk verksamhet, farmakologi och farmakokinetik.

Moment 3.
Verksamhetsförlagd utbildning med fokus på yrkesutövningen som problematiseras utifrån specialistsjuksköterskans medicinska och omvårdnadsvetenskapliga kunskaper i en integrerad helhetsförståelse för patienten i sitt sammanhang, det vårdande samtalet, vårdmiljö, lagstiftning och säkerhetsföreskrifter, etik, interprofessionell samverkan, patientsäkerhet, delaktighet.

Moment 1 Psykiatrisk omvårdnad, 6 hp Teoretiskt mióment där persóncentrerad och evidensbaserad omvårdnad studeras med stöd av teorier i omvårdnadsvetenskap med fokus på specialistsjuksköterskans professionella relation med patient och närstående. Kunskaper om omvårdnasprocessen fördjupas in ett psykiatriskt kontext med fokus på bedömning av omvårdnadsbehov, planering och genomförande av omvårdnadsåtgärder och värdering av genomförd omvårdnad
Moment 2 Psykisk ohälsa - psykiatri, 4.5 hp Teoretiskt moment där psykisk ohälsa studeras med fokus på kriser och krisreaktioner, symtom på psykisk ohälsa, utredning och diagnostik av psykisk ohälsa samt psykiatrisk, psykologisk och farmakologisk behandling.
Moment 3 Verksamhetsförlagd utbildning, 4.5 hp Verksamhetsförlagda studier där psykiatri och psykiatrisk omvårdnad intergreras. Studierna inriktas på en personbaserad omvårdnad som praktiseras i olika kontext där vård av akut och långvarig psykisk ohälsa bedrivs. Stor vikt läggs vid förmågan att skapa och upprätthålla en hälsobefrämjande miljö i samverkan med dem som berörs och i samverkan med det interprofessionella teamet.


Arbetsformer

Kursen ges som distansutbildning på halvfart med undantag för det verksamhetsförlagda kursmomentet som genomförs på heltid under tre veckor (4,5 hp). De två teoretiska momenten psykiatrisk omvårdnad och psykisk ohälsa (6,0 hp + 4,5), genomförs parallellt och fördelas under resterande kursveckor i huvudsak på halvfart med ett kortare kalenderanpassat sammanhängande uppehåll som kompenserar den heltidsförlagda utbildningen.

Utbildningen är IT-baserad och bygger på individuellt och kollaborativt arbete. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, färdighetsträning, föreläsningar och seminarier förekommer. Antalet fysiska träffar på kursorten är begränsat till max 4 dagar.

Examination

Examinationsformerna varierar och bedöms separat för de olika momenten.

Moment 1: Psykiatrisk omvårdnad examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt ett aktivt deltagande i läraktiviteter.

Moment 2: Psykisk ohälsa - psykiatri examineras genom en individuell skriftlig tentamen.

Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning examineras genom ett bedömningsunderlag och en klinisk examination.

För att uppnå betyget Godkänd skall den studerande analysera, värdera och diskutera innehållet ur flera aspekter utifrån generella principer där slutsatser  och samband tydliggörs, utvecklas och koplas till aktuell forskning. Betyget underkänd innebär att tillräckliga kunskaper ej har kunnat redovisas, eventuellt finns felaktigheter och ofullständig bearbetning.

Tentamen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Verksamhetsförlagd utbildning
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt utbildningsstyrelsen fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

Varcarolis, Elizabeth M. Essentials of psychiatric mental health nursing : a communication approach to evidence-based care
Johansson, Inger The health care environment on a locked psychiatric ward and its meaning to patients and staff members
Barker, Philip J. Assessment in psychiatric and mental health nursing : in search of the whole person
Att möta familjer inom vård och omsorg Benzein, Eva; Hagberg, Margaretha; Saveman, Britt-Inger
Ottosson, Jan-Otto Psykiatri, bok med eLabb Psyk.
Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå Wiklund Gustin, Lena
Lindqvist, Per Människan i den slutna psykiatriska vården
Runeson, Bo Den suicidnära patienten : värdering och hantering av suicidrisk
Hertz, Søren Barn- och ungdomspsykiatri : nya perspektiv och oanade möjligheter Engelsöy, Peter; Lindahl, Charlotta
Johansson, Katarina; Wirbing, Peter Riskbruk och missbruk : alkohol, läkemedel, narkotika : uppmärksamma, motivera och behandla inom primärvård, socialtjänst och psykiatri