Omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa, 15 hp
Psychiatric and mental health nursing, 15 credits- Kurskod
- 2PV007
- Kursens benämning
- Omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-04-26
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-04-25
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Godkänt resultat i kursen Omvårdnad relaterat till psykisk ohälsa, 7,5 hp.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs ska uppnå en utvecklad förmåga i yrkesutövandet som specialistsjuksköterska inom olika former av vård för patienter med psykisk ohälsa. Utifrån ett personcentrerat och familjefokuserat omvårdnadsperspektiv skall den studerande skaffa sig kunskaper i att bedöma omvårdnadsbehov och planera, genomföra och utvärdera psykiatriska omvårdnadsåtgärder. Den studerande skall också utveckla sin förmåga att kommunicera och samtala med patienter och närstående och att i ett interprofessionellt sammanhang delta i teamarbete inom psykiatrisk vård/verksamhet.
Moment 1: Psykiatrisk omvårdnad 6 hp
Målet för moment ett är att studenten skall skaffa sig kunskaper om evidensbaserad omvårdnad vid psykisk ohälsa.
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- analysera omvårdnadsprocessen och dess olika delar vid kriser och psykisk ohälsa relaterat till personcentrerad vård,
- beskriva och analysera evidensbaserad omvårdnad och aktuell forskning inom psykiatrisk omvårdnad.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera och värdera omvårdnadsåtgärder vid komplex psykisk ohälsa för individer i olika åldrar,
- analysera och värdera interaktionens och kommunikationens betydelse för individens återhämtning från psykisk ohälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- reflektera över specialistsjuksköterskans etiska och professionella ansvar samt identifiera lärandebehov och utvärdera det egna lärandet,
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad.
Moment 2: Psykisk ohälsa - psykiatri 4,5 hp
Målet för moment två är att studenten skall skaffa sig för specialistsjuksköterskan relevanta kunskaper om psykisk ohälsa och beroendeproblematik avseende symtom, diagnos och behandling vid psykiatriska sjukdomstillstånd.
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- analysera uppkomsten av akut och långvarig psykisk ohälsa relaterat till patofysiologiska mekanismer,
- identifiera behandlingsåtgärder och farmakokinetiska principer och läkemedelsanvändning till patientens sjukdomstillstånd.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera och bedöma symtom på psykisk ohälsa och beskriva diagnostik och behandling,
- identifiera och analysera läkemedelsrelaterade problem och föreslå åtgärder i samband med dessa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad relaterat till psykiatrisk diagnostik och behandling.
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 hp
Målet för moment tre är att studenten skall skaffa sig kunskaper och färdigheter i omvårdnad vid psykisk ohälsa för att kunna bedriva, organisera och leda psykiatrisk omvårdnadsverksamhet.
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- identifiera och beskriva komplexa omvårdnadssituationer och tillämpa vårdvetenskapliga, medicinska och beteendevetenskapliga teorier och forskning för att bedriva personcentrerad omvårdnad på avancerad nivå,
- identifiera och analysera hur interprofessionell samverkan och vårdmiljö kan säkerställa vårdkvalitet och patientsäkerhet i ett hållbart perspektiv.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- självständigt bedöma omvårdnadsbehov samt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnadsåtgärder vid psykisk ohälsa och krisreaktioner,
- identifiera och analysera etiska problem i psykiatrisk omvårdnad och agera så att patientens och närståendes integritet och autonomi upprätthålls,
- organisera omvårdnad och skapa förutsättningar för att omvårdnadsrelationer och vårdmiljö stödjer patientens återhämtning från psykisk ohälsa,
- tillämpa gällande lagstiftning och säkerhetsföreskrifter i psykiatrisk verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- reflektera över det professionella förhållningssättets inverkan på omvårdnadsrelationen och utfallet av omvårdnadåtgärder,
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad.
Innehåll
Kursen består av tre moment.
- bedömning av omvårdnadsbehov,
- planering, genomförande och värdering av omvårdnadsåtgärder,
- dokumentation av omvårdnad,
- vårdmiljö och psykopedagogisk intervention,
- personcentrerad omvårdnad och familjefokuserad omvårdnad,
- omvårdnad vid specifika psykiatriska störningar och beroende,
- omvårdnad i olika livsfaser,
- psykiatriska tvångsåtgärder,
- etik, kommunikation och professionell förhållning.
- psykiska störningar och krisreaktioner,
- beroendetillstånd,
- symtom, bedömning, diagnostik,
- undersökningar och behandling i psykiatrisk verksamhet,
- farmakologi och farmakokinetik,
- lagstiftning
- omvårdnadsprocessen,
- det vårdande samtalet
- professionellt hållning,
- vårdmiljö,
- -agstiftning och säkerhetsföreskrifter,
- etik och interprofessionell samverkan,
- patientsäkerhet,
- delaktighet och psykopedagogisk intervention
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, färdighetsträning, föreläsningar och seminarier förekommer. De fysiska träffarna på kursorten är obligatoriska.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examinationsformerna varierar och bedöms separat för de olika momenten.
Moment 1: Psykiatrisk omvårdnad examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt ett aktivt deltagande i läraktiviteter.
Moment 2: Psykisk ohälsa - psykiatri examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning examineras genom ett bedömningsunderlag och en klinisk examination.
Tentamen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Verksamhetsförlagd utbildning
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad kurslitteratur
2nd ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier/Saunders, c2013. - xxv, 581 p. ISBN:978-1-4557-0661-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:13932662 Sök i biblioteket
Göteborg : Institute of Health and Care Sciences at Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg, 2009 - 55 s. ISBN:978-91-628-7713-2 LIBRIS-ID:11354617 URL: Länk Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 254 s. ISBN:978-91-44-07266-1 LIBRIS-ID:13555522 Sök i biblioteket
2., [utök.] utg. : Stockholm : Natur och Kultur, 2005 - 340, [1] s. ISBN:91-27-09865-6 (inb.) LIBRIS-ID:9628618 Sök i biblioteket
Maidenhead : Open University Press, 2010. - 183 p. ISBN:978-0-335-23870-5 (pbk.) LIBRIS-ID:12108348 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 336 s. ISBN:978-91-44-01781-5 LIBRIS-ID:10353254 Sök i biblioteket
2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 879 s. ISBN:9789144094977 LIBRIS-ID:19600701 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 432 s. ISBN:978-91-44-05650-0 LIBRIS-ID:11859895 URL: Interaktivt webbmaterial Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 152 s. ISBN:978-91-44-08157-1 LIBRIS-ID:13474454 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07285-2 LIBRIS-ID:12613615 Sök i biblioteket
2009 LIBRIS-ID:11712814