Omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa, 15 hp
Psychiatric and mental health nursing, 15 credits- Kurskod
- 2PV007
- Kursens benämning
- Omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-04-26
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2013-04-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Godkänd kurs "Omvårdnad relaterat till psykisk hälsa, 7,5 hp" (2PV009).
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter genomgången kurs ska uppnå en utvecklad förmåga i yrkesutövandet som specialistsjuksköterska inom olika former av vård för patienter med psykisk ohälsa. Utifrån ett personcentrerat och familjefokuserat omvårdnadsperspektiv skall den studerande skaffa sig kunskaper i att bedöma omvårdnadsbehov och planera, genomföra och utvärdera psykiatriska omvårdnadsåtgärder. Den studerande skall också utveckla sin förmåga i ett interprofessionellt sammanhang delta i teamarbete inom psykiatrisk vård/verksamhet.
Kursen består av tre moment:
Moment 1: Psykiatrisk omvårdnad 6,0 högskolepoäng
Moment 2: Psykisk ohälsa - psykiatri 4,5 högskolepoäng
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning 4,5 högskolepoäng
Moment 1 Psykiatrisk omvårdnad 6,0 hp
Målet för moment ett är att studenten skall skaffa sig kunskaper om det professionella mötet med människor med psykisk ohälsa och
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- analysera omvårdnadsprocessen och dess olika delar vid kriser och psykisk ohälsa relaterat till personcentrerad vård,
- beskriva och analysera evidensbaserad omvårdnad och aktuell forskning inom psykiatrisk omvårdnad.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera och värdera omvårdnadsåtgärder vid komplex psykisk ohälsa för individer i olika åldrar,
- analysera och värdera interaktionens och kommunikationens betydelse för individens återhämtning från psykisk ohälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- reflektera över specialistsjuksköterskans etiska och professionella ansvar samt identifiera lärandebehov och utvärdera det egna lärandet,
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad.
Moment 2 Psykisk ohälsa - psykiatri 4,5 hp
Målet för moment två är att studenten skall skaffa sig för specialistsjuksköterskan relevanta kunskaper om psykisk ohälsa och beroendeproblematik avseende symtom, diagnos och behandling vid psykiatriska sjukdomstillstånd.
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- analysera uppkomsten av akut och långvarig psykisk ohälsa relaterat till patofysiologiska mekanismer,
- identifiera behandlingsåtgärder och farmakokinetiska principer och läkemedelsanvändning till patientens sjukdomstillstånd.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera och bedöma symtom på psykisk ohälsa och beskriva diagnostik och behandling,
- identifiera och analysera läkemedelsrelaterade problem och föreslå åtgärder i samband med dessa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad relaterat till psykiatrisk diagnostik och behandling.
Moment 3 Verksamhétsförlagd utbildning4,5 hp
Målet för moment tre är átt studenten skall skaffa sig kunskaper och färdigheter i omvårdnad vid psykisk ohälsa för att kunna bedriva, organisera och leda psykiatrisk omvårdnadsverksamhet.
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment skall studenten kunna:
- identifiera och beskriva komplexa omvårdnadssituationer och tillämpa vårdvetenskapliga, medicinska och beteendevetenskapliga teorier och forskning för att bedriva personcentrerad omvårdnad på avancerad nivå,
- identifiera och analysera hur interprofessionell samverkan och vårdmiljö kan säkerställa vårdkvalitet och patientsäkerhet i ett hållbart perspektiv.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- självständigt bedöma omvårdnadsbehov samt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnadsåtgärder vid psykisk ohälsa och krisreaktioner,
- identifiera och analysera etiska problem i psykiatrisk omvårdnad och agera så att patientens och närståendes integritet och autonomi upprätthålls,
- organisera omvårdnad och skapa förutsättningar för att omvårdnadsrelationer och vårdmiljö stödjer patientens återhämtning från psykisk ohälsa,
- tillämpa gällande lagstiftning och säkerhetsföreskrifter i psykiatrisk verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment skall studenten visa förmåga att:
- reflektera över det professionella förhållningssättets inverkan på omvårdnadsrelationen och utfallet av omvårdnadåtgärder,
- identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad.
Innehåll
Moment 1.
Bedömning av omvårdandsbehov, planering, genomförande och värdering av omvårdnadsåtgärder, dokumnetation av omvårdnad vårdmiljö, personcentrerad omvårdnad, familjefokuserad omvårdnad, omvårdnad vid specifika psykiatriska störningar, omvårdnad av barn- och ungdomar med psykisk ohälsa, omvårdnad av äldre med psykisk ohälsa, omvårdnad vid beroendettillstånd, lagstiftning, tvångsåtgärder, etik och professionellt förhållningssätt.
Moment 2.
Psykiska störningar och krisreaktioner, symtom, bedömning, diagnossystem, undersökningar och behandling i psykiatrisk verksamhet, farmakologi och farmakokinetik.
Moment 3.
Verksamhetsförlagd utbildning med fokus på yrkesutövningen som problematiseras utifrån specialistsjuksköterskans medicinska och omvårdnadsvetenskapliga kunskaper i en integrerad helhetsförståelse för patienten i sitt sammanhang, det vårdande samtalet, vårdmiljö, lagstiftning och säkerhetsföreskrifter, etik, interprofessionell samverkan, patientsäkerhet, delaktighet.
Moment 2 Psykisk ohälsa - psykiatri, 4.5 hp Teoretiskt moment där psykisk ohälsa studeras med fokus på kriser och krisreaktioner, symtom på psykisk ohälsa, utredning och diagnostik av psykisk ohälsa samt psykiatrisk, psykologisk och farmakologisk behandling.
Moment 3 Verksamhetsförlagd utbildning, 4.5 hp Verksamhetsförlagda studier där psykiatri och psykiatrisk omvårdnad intergreras. Studierna inriktas på en personbaserad omvårdnad som praktiseras i olika kontext där vård av akut och långvarig psykisk ohälsa bedrivs. Stor vikt läggs vid förmågan att skapa och upprätthålla en hälsobefrämjande miljö i samverkan med dem som berörs och i samverkan med det interprofessionella teamet.
Arbetsformer
Kursen ges som distansutbildning på halvfart med undantag för det verksamhetsförlagda kursmomentet som genomförs på heltid under tre veckor (4,5 hp). De två teoretiska momenten psykiatrisk omvårdnad och psykisk ohälsa (6,0 hp + 4,5), genomförs parallellt och fördelas under resterande kursveckor i huvudsak på halvfart med ett kortare kalenderanpassat sammanhängande uppehåll som kompenserar den heltidsförlagda utbildningen.
Utbildningen är IT-baserad och bygger på individuellt och kollaborativt arbete. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, färdighetsträning, föreläsningar och seminarier förekommer. Antalet fysiska träffar på kursorten är begränsat till max 4 dagar.
Examination
Examinationsformerna varierar och bedöms separat för de olika momenten.
Moment 1: Psykiatrisk omvårdnad examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt ett aktivt deltagande i läraktiviteter.
Moment 2: Psykisk ohälsa - psykiatri examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning examineras genom ett bedömningsunderlag och en klinisk examination.
För att uppnå betyget Godkänd skall den studerande analysera, värdera och diskutera innehållet ur flera aspekter utifrån generella principer där slutsatser och samband tydliggörs, utvecklas och koplas till aktuell forskning. Betyget underkänd innebär att tillräckliga kunskaper ej har kunnat redovisas, eventuellt finns felaktigheter och ofullständig bearbetning.
Tentamen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Verksamhetsförlagd utbildning
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgås ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt utbildningsstyrelsen fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
2nd ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier/Saunders, c2013. - xxv, 581 p. ISBN:978-1-4557-0661-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:13932662 Sök i biblioteket
Göteborg : Institute of Health and Care Sciences at Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg, 2009 - 55 s. ISBN:978-91-628-7713-2 LIBRIS-ID:11354617 URL: Länk Sök i biblioteket
2nd ed. : Cheltenham, U.K. : Nelson Thornes, 2004. - xvi, 384 p. ISBN:9780748778010 (pbk.) LIBRIS-ID:10591820 Del två (s. 123-283) bearbetas i denna kurs. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 254 s. ISBN:978-91-44-07266-1 LIBRIS-ID:13555522 Sök i biblioteket
7., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 634 s. ISBN:91-47-09317-X LIBRIS-ID:11727938 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 432 s. ISBN:978-91-44-05650-0 LIBRIS-ID:11859895 URL: Interaktivt webbmaterial Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 152 s. ISBN:978-91-44-08157-1 LIBRIS-ID:13474454 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07285-2 LIBRIS-ID:12613615 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 384 s. ISBN:978-91-44-07136-7 LIBRIS-ID:12162644 Sök i biblioteket
2., [utök.] utg. : Stockholm : Natur och Kultur, 2005 - 340, [1] s. ISBN:91-27-09865-6 (inb.) LIBRIS-ID:9628618 Sök i biblioteket