Hälsa och ohälsa - ett psykosomatiskt perspektiv, 7,5 hp
Health and Ill-Health - a Psychosomatic Perspective, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA085
- Kursens benämning
- Hälsa och ohälsa - ett psykosomatiskt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-03-19
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2010-04-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en arbetsterapeut-, logoped-, läkar-, psykolog-, sjuksköterske-, sjukgymnast- eller socionomexamen. Alternativt 150 hp inom hälso- och sjukvård huvudsakligen från utbildning som leder till någon av ovanstående examina. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper i ett psykosomatiskt förhållningssätt och hur detta kan tillämpas i mötet med patienten i samverkan med övriga yrkeskategorier i det multidisciplinära teamet. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för och tillämpa ett biopsykosocialt perspektiv på psykisk/psykosomatisk ohälsa, långvarig smärta och stressrelaterade besvär, - redogöra för kroppsterapeutiska, affektfokuserade och beteendeinriktade interventioner och deras tillämpningar, - genomföra motiverande och stödjande samtal inom ramen för ett terapeutiskt förhållningssätt, - samverka i ett multidisciplinärt team och argumentera för det egna specifika kunskapsområdet och rollen i rehabiliteringen av patienter med psykisk/psykosomatisk ohälsa, långvarig smärta och stressrelaterade besvär, - visa ett vetenskapligt och kritiskt tänkande samt ett reflekterande förhållningssätt till egna perspektiv/värderingar och behov av livslångt lärande.
Innehåll
Kursen omfattar: - Psykologiska och beteendemedicinska förklaringsmodeller på hälsa/ohälsa inkluderande psykosomatisk teoribildning. - Stressteorier och kunskap om kroppens stressregleringssystem, speciellt sömnens betydelse för hälsa. - Kropp, varande, mening och reflektion som centrala begrepp för att förstå kropp-själ samverkan. - Merleau-Ponty's fenomenologiska förståelse av "den levda kroppen". - Förklaringsmodeller för att förstå acceptans- och förändringsprocesser. - Terapeutiskt förhållningssätt. - Affektteori/affektintervju. - Samtalsteknik och motiverande samtal. - Kroppsmedvetande- och mindfulnessträning.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, diskussioner i seminarieform och temaarbete. Stor vikt läggs vid eget aktivt kunskapsinhämtande samt vid reflektion kring egna upplevelser i samband med kroppsmedvetande- och mindfulnessövningar.
Examination
Bedömning av kunskaper, färdigheter, förhållningssätt och reflektionsförmåga sker fortlöpande genom uppföljning av studieuppgifter och vid slutexaminationen. Examinationen består av en skriftlig individuell uppgift och en uppgift som genomförs i grupp. För godkänd kurs krävs fullgörande av studieuppgifter, godkänd examination, närvaro och aktivt deltagande vid kroppsmedvetandeträning och seminariediskussioner.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska. Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att ge synpunkter på kursens innehåll och upplägg. Denna kurs ges i samarbete med Ersta Sköndal högskola, Institutionen för vårdvetenskap. Kursen ersätter 2QA020.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk/rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 207, [1] s. ISBN:9789144026459 LIBRIS-ID:10462754 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2009 - 273 s. ISBN:978-91-44-05262-5 LIBRIS-ID:11584447 (Valda delar - hänvisning ges vid kursstart) Sök i biblioteket
Göteborg, 2000 : 2000 - 357 s. ISBN:91-628-3992-6 LIBRIS-ID:8363809 (valda delar - framförallt den engelska sammanfattning) Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 255 s. ISBN:91-44-03099-1 LIBRIS-ID:9712834 Valda delar - framförallt kapitel 1 och 2. Sök i biblioteket
Oslo : Noras Ark, 2002 ISBN:82-7979-018-7 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 408 s. ISBN:978-91-44-02795-1 LIBRIS-ID:10245082 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31252-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 168 s. ISBN:91-44-01205-5 LIBRIS-ID:8352848 Sök i biblioteket
Unipub forlag, Akademika AS, 2001