Att möta blivande och nyblivna föräldrar med barn - introduktion till perinatal psykiatri, 7,5 hp
Meeting Expectant and New Parents With Children - An Introduction to Perinatal Psychiatry, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA253
- Kursens benämning
- Att möta blivande och nyblivna föräldrar med barn - introduktion till perinatal psykiatri
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2016-02-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2016-12-28
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Sjuksköterske-, barnmorske-, psykolog-, läkar-, socionom - eller psykoterapeutexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska erövra en djupare förståelse av perinatalperiodens psykologiska frågeställningar samt kunna tillämpa denna förståelse i sitt kliniska arbete. Studenten ska också få ökad förståelse av sina egna känslomässiga tillgångar och hinder i möten med föräldrar och barn på arbetsplatsen.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och analysera föräldraskapets känslomässiga fenomen
- känna igen tecken på psykologisk problematik hos den blivande föräldern
- känna igen tecken på samspelsproblem mellan barn och föräldrar
- samtala med föräldrar om aktuella problem
- främja föräldrars psykiska hälsa inom mödra- och barnhälsovården
- känna till olika mätmetoder för att identifiera tecken på psykisk ohälsa
- beskriva och analysera begrepp inom ämnet perinatal psykiatri
Färdighet och förmåga
- använda enklare samtalsmetodik i sitt arbete med föräldrar och barn
- systematisera sina intryck av ett möte med föräldrar och barn och föreslå eventuella ytterligare åtgärder, som till exempel psykologsamtal
- identifiera egna känslomässiga reaktioner vid mötet med föräldrar och barn samt kunna använda sig av dessa för att förstå hur problemen uppstått och hur de kan behandlas
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sin egen roll i mötet med patienten
- förstå betydelsen av handledning för yrkesmässig växt och kvalitetssäkring i vården
- utvärdera hur den egna arbetsinsatsen samt organisationen på arbetsplatsen påverkar handläggningen av föräldraskapets emotionella svårigheter
Innehåll
Det känslomässiga klimatet under graviditet och spädbarnstid erbjuder en speciell utmaning. Ofta vill föräldrar tala med någon om sina bekymmer och är därigenom tillgängliga för psykologisk hjälp. Psykologiska frågeställningar uppmärksammas alltmer inom mödra- och barnhälsovård, bland annat på grund av det ökade antalet perinatalt deprimerade föräldrar. Sjuksköterskor och annan personal är ofta medvetna om problemen och gör stora insatser, men man har inte alltid verktygen att komma i kontakt med mamman och föreslå psykologiskt stöd. Även inom sådan sjuk- och hälsovård som inte primärt vänder sig till nyblivna föräldrar kan perinatal-psykiatriska problem uppstå som kräver insatser. Hit hör primärvård, allmänpsykiatri, etc.
Kursen ger en översikt av perinatalperiodens psykologi. Tonvikten ligger på att hjälpa deltagarna att förstå känslomässiga faktorers betydelse i samspelet mellan föräldrar och barn – samt mellan personal, föräldrar och barn. Varje undervisningspass inleds med en föreläsning följd av ett handledningstillfälle, där deltagarna i små grupper ventilerar sina känslomässiga reaktioner i mötet med föräldrar och barn. Föreläsningarna ges av forskare inom området. Grupphandledningarna ges av erfarna handledare med psykoterapeutisk kompetens, sessionerna omfattar kliniska fall som studenten möter på sin arbetsplats.
Undervisning om;
- teorier angående utveckling av psykisk hälsa/ohälsa och socialt samspel
- metoder för beskrivning av föräldra-barn-samspel
- psykologiska reaktioner och psykiatriska tillstånd hos blivande/nyblivna föräldrar
- transkulturella aspekter på graviditet, barnafödande och familjeliv
- behandlingsmetoder för främjande av psykosocial hälsa inom mödra- och barnhälsovården: tillämpning och forskning
- handledning för yrkesmässig växt och kvalitetssäkring inom vården
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och handledning i patientarbete varannan vecka. . Varje undervisningspass inleds med en föreläsning följd av ett handledningstillfälle, där deltagarna i små grupper reflekterar kring känslomässiga reaktioner i mötet med föräldrar och barn. Föreläsningarna ges av forskare inom området. Grupphandledningarna ges av erfarna handledare med psykoterapeutisk kompetens, sessionerna omfattar kliniska fall som studenten möter på sin arbetsplats. I det fall studenten inte har aktuella patient/klientmöten att referera till används fallbeskrivningar.
Examination
Skriftlig rapport som ska lämnas in senast två veckor före examinationstillfället. Rapporten följs upp muntligt i ett seminarium där den diskuteras med övriga kursdeltagare och examinator.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 128 s. ISBN:91-47-05169-8 LIBRIS-ID:8851806 Sök i biblioteket
2008 LIBRIS-ID:11820921 Enbart enstaka kapitel ska läsas.
Stockholm : Carlsson, 2013 - 270 s. ISBN:978-91-7331-584-5 LIBRIS-ID:13928480 Ingår i kursavgiften. Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Stockholm : Natur och kultur, 2008 - 427 s. ISBN:978-91-27-11484-5 (inb.) LIBRIS-ID:11179623 Sök i biblioteket
London : Routledge, 2005 - xxiii, 215 p. ISBN:1-58391-761-6 (pbk.) LIBRIS-ID:10654745 URL: Länk Sök i biblioteket
Jones and Bartletts Publishers, Inc., 2006 Fokuserar på bedömning och handläggning av postpartumdepresssion.
Columbus, Ohio : Ohio State Univ. Press, cop. 1987 - xxxi, 688 s. ISBN:0-8142-0417-1 (inb.) LIBRIS-ID:5744713 Sök i biblioteket
Oslo: Gyldendal., 2010 Utförlig norsk lärobok inom området.
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 271 s. ISBN:91-44-03046-0 LIBRIS-ID:9712842 Sök i biblioteket
London: Whurr Publishers, 2003 Innehåller olika klassiska artiklar om spädbarnets känslomässiga utveckling.
London: Anna Freud Centre., 2005 En stor bibel om perinatal psykologi.
Rev. ed. : London : Karnac, c2001. - 215 p. ISBN:1-85575-257-3 LIBRIS-ID:12076731 Sök i biblioteket
New York : Guilford, 2005. - xiv, 304 p. ISBN:1-59385-245-2 (pbk.) LIBRIS-ID:11581451 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 1991 - 228, [1] s. ISBN:91-27-02793-7 (inb.) LIBRIS-ID:7228833 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2003 - 74, [11] s. ISBN:91-7257-254-X LIBRIS-ID:9382532 URL: Fritt tillgänglig Sök i biblioteket
3. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 240 s. ISBN:91-27-09658-0 LIBRIS-ID:9055350 Sök i biblioteket