Att möta blivande och nyblivna föräldrar med barn - introduktion till perinatal psykiatri, 7,5 hp
Meeting Expectant and New Parents With Children - An Introduction to Perinatal Psychiatry, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA253
- Kursens benämning
- Att möta blivande och nyblivna föräldrar med barn - introduktion till perinatal psykiatri
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2016-02-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2024-05-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Sjuksköterske-, barnmorske-, psykolog-, läkar-, socionom- eller psykoterapeutexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska skaffa sig en djupare förståelse av perinatalperiodens psykologiska frågeställningar samt kunna tillämpa denna förståelse i sitt kliniska arbete. Studenten ska också få ökad förståelse av sina egna känslomässiga tillgångar och hinder i möten med föräldrar och barn på arbetsplatsen.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera föräldraskapets känslomässiga fenomen
- känna igen tecken på psykologisk problematik hos den blivande föräldern
- känna igen tecken på samspelsproblem mellan barn och föräldrar
- främja föräldrars psykiska hälsa inom mödra- och barnhälsovården
- känna till olika mätmetoder för att identifiera tecken på psykisk ohälsa
- beskriva och analysera begrepp inom ämnet perinatal psykiatri
- kunna använda en god samtalsmetodik i sitt arbete med föräldrar och barn
- systematisera sina intryck av ett möte med föräldrar och barn och föreslå eventuella ytterligare åtgärder
- identifiera egna känslomässiga reaktioner vid mötet med föräldrar och barn samt kunna använda sig av dessa för att förstå hur problemen uppstått och hur de kan behandlas
- reflektera över sin egen roll i mötet med föräldrar och barn
- förstå betydelsen av handledning för yrkesmässig växt och kvalitetssäkring i vården
- utvärdera hur den egna arbetsinsatsen samt organisationen på arbetsplatsen påverkar handläggningen av föräldraskapets emotionella svårigheter
Innehåll
Kursen ger en översikt av perinatalperiodens psykologi. Tonvikten ligger på att hjälpa deltagarna att förstå känslomässiga faktorers betydelse i samspelet mellan föräldrar och barn - samt mellan personal, föräldrar och barn.
Kurser innehåller undervisning om
- teorier angående utveckling av psykisk hälsa/ohälsa och socialt samspel
- metoder för beskrivning av föräldra-barn-samspel
- psykologiska reaktioner och psykiatriska tillstånd hos blivande/nyblivna föräldrar
- transkulturella aspekter på graviditet, barnafödande och familjeliv
- behandlingsmetoder för främjande av psykosocial hälsa inom mödra- och barnhälsovården: tillämpning och forskning
- handledning för yrkesmässig växt och kvalitetssäkring inom vården
Arbetsformer
- Undervisningen sker i form av föreläsningar och handledning i patientarbete varannan vecka. Varje undervisningspass inleds med en föreläsning följd av ett handledningstillfälle där deltagarna i små grupper reflekterar kring känslomässiga reaktioner i mötet med föräldrar och barn.. Sessionerna omfattar kliniska fall som studenten möter på sin arbetsplats. I de fall studenten inte har aktuella patient-/klientmöten att referera till används fallbeskrivningar.
Om frånvaro vid föreläsning krävs att studenten genomför en ersättningsuppgift i enlighet med det innehåll som behandlats vid frånvaron. Handledningstillfällena är obligatoriska. Vid frånvaro från handledning två gånger eller mer måste studenten ta kontakt med handledaren för diskussion och uppföljning.
Examination
Examinationen sker genom en skriftlig vetenskaplig rapport enligt riktlinjer givna i studiehandledningen. För att få tillträde till examination skall student som inte har deltagit vid ett eller flera kurstillfällen lämna in ersättningsuppgift.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT18.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 128 s. ISBN:91-47-05169-8 LIBRIS-ID:8851806 Sök i biblioteket
2008 LIBRIS-ID:11820921 Enbart enstaka kapitel ska läsas.
Stockholm : Carlsson, 2013 - 270 s. ISBN:978-91-7331-584-5 LIBRIS-ID:13928480 Ingår i kursavgiften. Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Second edition. : Abingdon, Oxon : Routledge, 2016. - xxiv, 213 pages ISBN:978-1-138-79277-7 LIBRIS-ID:19258183 Sök i biblioteket
Jones and Bartletts Publishers, Inc., 2006 Fokuserar på bedömning och handläggning av postpartumdepresssion.
Stockholm : Natur och kultur, 2008 - 427 s. ISBN:978-91-27-11484-5 (inb.) LIBRIS-ID:11179623 Sök i biblioteket
Columbus, Ohio : Ohio State Univ. Press, cop. 1987 - xxxi, 688 s. ISBN:0-8142-0417-1 (inb.) LIBRIS-ID:5744713 Sök i biblioteket
London: Whurr Publishers, 2003 Innehåller olika klassiska artiklar om spädbarnets känslomässiga utveckling.
London: Anna Freud Centre., 2005 En stor bibel om perinatal psykologi.
Rev. ed. : London : Karnac, c2001. - 215 p. ISBN:1-85575-257-3 LIBRIS-ID:12076731 Sök i biblioteket
Oslo: Gyldendal., 2010 Utförlig norsk lärobok inom området.
New York : Guilford, 2005. - xiv, 304 p. ISBN:1-59385-245-2 (pbk.) LIBRIS-ID:11581451 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 271 s. ISBN:91-44-03046-0 LIBRIS-ID:9712842 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 1991 - 228, [1] s. ISBN:91-27-02793-7 (inb.) LIBRIS-ID:7228833 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2003 - 74, [11] s. ISBN:91-7257-254-X LIBRIS-ID:9382532 URL: Fritt tillgänglig Sök i biblioteket
3. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 240 s. ISBN:91-27-09658-0 LIBRIS-ID:9055350 Sök i biblioteket