Kursplan för

Att möta blivande och nyblivna föräldrar med barn - introduktion till perinatal psykiatri, 7,5 hp

Meeting Expectant and New Parents With Children - An Introduction to Perinatal Psychiatry, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT16 , HT17 , HT18
Kurskod
2QA253
Kursens benämning
Att möta blivande och nyblivna föräldrar med barn - introduktion till perinatal psykiatri
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2016-02-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

Sjuksköterske-, barnmorske-, psykolog-, läkar-, socionom-, logoped- eller psykoterapeutexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska erövra en djupare förståelse av perinatalperiodens psykologiska frågeställningar samt kunna tillämpa denna förståelse i sitt kliniska arbete. Studenten ska också få ökad förståelse av sina egna känslomässiga tillgångar och hinder i möten med föräldrar och barn på arbetsplatsen.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och analysera föräldraskapets känslomässiga fenomen
- känna igen tecken på psykologisk problematik hos den blivande föräldern
- känna igen tecken på samspelsproblem mellan barn och föräldrar
- samtala med föräldrar om aktuella problem
- främja föräldrars psykiska hälsa inom mödra- och barnhälsovården
- känna till olika mätmetoder för att identifiera tecken på psykisk ohälsa
- beskriva och analysera begrepp inom ämnet perinatal psykiatri

Färdighet och förmåga
- använda enklare samtalsmetodik i sitt arbete med föräldrar och barn
- systematisera sina intryck av ett möte med föräldrar och barn och föreslå eventuella ytterligare åtgärder, som till exempel psykologsamtal
- identifiera egna känslomässiga reaktioner vid mötet med föräldrar och barn samt kunna använda sig av dessa för att förstå hur problemen uppstått och hur de kan behandlas

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över sin egen roll i mötet med patienten
- förstå betydelsen av handledning för yrkesmässig växt och kvalitetssäkring i vården
- utvärdera hur den egna arbetsinsatsen samt organisationen på arbetsplatsen påverkar handläggningen av föräldraskapets emotionella svårigheter

Innehåll

Det känslomässiga klimatet under graviditet och spädbarnstid erbjuder en speciell utmaning. Ofta vill föräldrar tala med någon om sina bekymmer och är därigenom tillgängliga för psykologisk hjälp. Psykologiska frågeställningar uppmärksammas alltmer inom mödra- och barnhälsovård, bland annat på grund av det ökade antalet perinatalt deprimerade föräldrar. Sjuksköterskor och annan personal är ofta medvetna om problemen och gör stora insatser, men man har inte alltid verktygen att komma i kontakt med mamman och föreslå psykologiskt stöd. Även inom sådan sjuk- och hälsovård som inte primärt vänder sig till nyblivna föräldrar kan perinatal-psykiatriska problem uppstå som kräver insatser. Hit hör primärvård, allmänpsykiatri, etc.

Kursen ger en översikt av perinatalperiodens psykologi. Tonvikten ligger på att hjälpa deltagarna att förstå känslomässiga faktorers betydelse i samspelet mellan föräldrar och barn – samt mellan personal, föräldrar och barn. Varje undervisningspass inleds med en föreläsning följd av ett handledningstillfälle, där deltagarna i små grupper ventilerar sina känslomässiga reaktioner i mötet med föräldrar och barn. Föreläsningarna ges av forskare inom området. Grupphandledningarna ges av erfarna handledare med psykoterapeutisk kompetens, sessionerna omfattar kliniska fall som studenten möter på sin arbetsplats.

Undervisning om;

  •  teorier angående utveckling av psykisk hälsa/ohälsa och socialt samspel
  •  metoder för beskrivning av föräldra-barn-samspel
  •  psykologiska reaktioner och psykiatriska tillstånd hos blivande/nyblivna föräldrar
  •  transkulturella aspekter på graviditet, barnafödande och familjeliv
  •  behandlingsmetoder för främjande av psykosocial hälsa inom mödra- och barnhälsovården: tillämpning och forskning
  •  handledning för yrkesmässig växt och kvalitetssäkring inom vården

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och handledning i patientarbete varannan vecka. . Varje undervisningspass inleds med en föreläsning följd av ett handledningstillfälle, där deltagarna i små grupper  reflekterar kring  känslomässiga reaktioner i mötet med föräldrar och barn. Föreläsningarna ges av forskare inom området. Grupphandledningarna ges av erfarna handledare med psykoterapeutisk kompetens, sessionerna omfattar kliniska fall som studenten möter på sin arbetsplats. I det fall studenten inte har aktuella patient/klientmöten att referera till används fallbeskrivningar.

Examination

Skriftlig rapport som ska lämnas in senast två veckor före examinationstillfället. Rapporten följs upp muntligt i ett seminarium där den diskuteras med övriga kursdeltagare och examinator.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Hedenbro, Monica; Lidén, Annette Att bygga en familj
Perinatal and Postpartum Mood Disorders
Salomonsson, Björn Tryggare kan flera vara : samtal med små barn och deras föräldrar

Rekommenderad litteratur

Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin Broberg, Anders
Baradon, Tessa; Broughton, Carol. The practice of psychoanalytic parent-infant psychotherapy : claiming the baby
Beck C. T. & Driscoll J. Postpartum mood and anxiety disorders – A clinician’s guide.
Fraiberg, Selma Selected writings of Selma Fraiberg Fraiberg, Louis
Moe, V., Slinning, K. & Bergum Hansen, M. Håndbok i sped- og småbarns psykiske helse
Psykosocial obstetrik : kropp och själ och barnafödande Sjögren, Berit
Raphael-Leff, J. (Ed.). Parent infant psychodynamics. Wild things, mirrors & ghosts.
Raphael-Leff, Joan Psychological Processes of Child Bearing
Raphael-Leff, Joan Pregnancy : the inside story
Sameroff, Arnold J.; McDonough, Susan C.; Rosenblum, Katherine. Treating parent-infant relationship problems : strategies for intervention
Stern, Daniel N. Ett litet barns dagbok Rundgren, Per
Wickberg, Birgitta; Hwang, Philip Post partum depression : nedstämdhet och depression i samband med barnafödande
Winnicott, Donald Woods Lek och verklighet Löfgren, Ingeborg