Äldres hälsa ur ett interprofessionellt perspektiv, 15 hp
Ageing and Health From an Interprofessional Perspective, 15 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
- Kurskod
- 2QA255
- Kursens benämning
- Äldres hälsa ur ett interprofessionellt perspektiv
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2016-02-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2016-12-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Mål
- Diskutera olika faktorer som påverkar hälsa och livskvalitet hos äldre personer, med stöd av vetenskapligt underlag och annan relevant litteratur utifrån ett bio-psyko-socialt perspektiv.
- Redogöra för den egna yrkesrollen och kompetensområdet i relation till andra professioner samt reflektera över hur olika professioner kan bidra till äldres hälsa.
- Identifiera utmaningar med och möjligheter till interprofessionell samverkan och diskutera det i relation till målet optimal hälsa för äldre.
- Analysera komplexa företeelser som samsjuklighet hos äldre och reflektera över konskevenser för rehabilitering, inkluderat bemötande och samverkan.
- Skapa en plan för en interprofessionell och hälsofrämjande intervention riktat till en äldre individ eller grupp och argumentera för denna utifrån ett evidensbaserat perspektiv.
- Utifrån uppsatta rehabiliteringsmål presentera förslag på arbetsfördelning i relation till andra professioner och vårdpersonal samt diskutera dess möjligheter och begräsningar.
Innehåll
- Evidensbaserat arbetssätt och hälsofrämjande förhållningssätt
- Normalt åldrande samt skador och sjukdomar hos den åldrande människan utifrån ett bio-psyk-socialt perspektiv
- Samsjuklighet och komplexitet inklusive demens
- Hälsoprofessionernas olika roller, teamarbete, organisation samt samverkan
Arbetsformer
Examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examenstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som examenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examenstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examenstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 496 s. ISBN:9789144092058 LIBRIS-ID:16601087 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2003 - 191, [1] s. ISBN:91-27-07397-1 (inb.) LIBRIS-ID:9160284 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 242 s. ISBN:978-91-44-07045-2 LIBRIS-ID:13555521 Sök i biblioteket