Stöd i samband med barnafödande, 7,5 hp
Support During Labour and Birth, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA281
- Kursens benämning
- Stöd i samband med barnafödande
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2017-12-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2019-10-22
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en barnmorske- eller läkarexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska ha uppnått en fördjupad kunskap och förståelse för betydelsen av stöd i samband med barnafödande liksom en fördjupad egen förmåga att ge stöd i samband med barnafödande.
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- analysera och reflektera över teorier och begrepp relevanta för stöd i samband med barnafödande
- förklara och reflektera över evidensläget kring kontinuerligt stöd
- analysera och reflektera över barnmorskans, partnerns samt andra personers stödjande roller
- identifiera och tillgodose individuella stödbehov hos förlossningsrädda, för övergrepp utsatta och psykiskt sköra gravida och födande
- analysera och reflektera över faktorer av betydelse för förlossningsupplevelsen
- redogöra för och tillämpa modeller och verktyg för stöd i samband med barnafödande
- analysera och reflektera över egna styrkor och begränsningar relaterade till att ge trygghetsskapande stöd
- analysera och reflektera över genus samt kulturella, sociala och etiska aspekter på stöd i samband med barnafödande
Innehåll
Analys, reflektion och tillämpning av begrepp, teorier, modeller och verktyg av betydelse för stöd i samband med barnafödande. Genomgång av evidensläget för kontinuerligt stöd. Genusperspektiv samt kulturella, sociala och etiska aspekter på stöd i samband med barnafödande samt stödbehov hos särskilt utsatta grupper.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, färdighetsträning och gruppreflektion. Kursen använder sig av den webbaserade lärplattformen Canvas för information och kommunikation.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Studenten examineras genom seminarium och individuell inlämningsuppgift.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av en blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska. Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överrensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Gothia Fortbildning AB, 2017 ISBN:978-91-7741-035-5 LIBRIS-ID:21400496 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 246 s. ISBN:978-91-44-06820-6 LIBRIS-ID:11855062 Sök i biblioteket
London : Pinter & Martin Ltd., 2019 - 352 pages ISBN:9781780664408 LIBRIS-ID:9lpqvpl47nxdbcwb Sök i biblioteket
Abingdon, Oxon : Routledge, 2016 - xix, 234 pages ISBN:9780415524285 LIBRIS-ID:19589797 Sök i biblioteket