Åldrande och åldersrelaterad sjuklighet ur ett biologiskt, epidemiologiskt och kliniskt perspektiv, 15 hp
Aging and Age-Related Disorders from a Biological, Epidemiological and Clinical Perspective, 15 credits- Kurskod
- 2QA343
- Kursens benämning
- Åldrande och åldersrelaterad sjuklighet ur ett biologiskt, epidemiologiskt och kliniskt perspektiv
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2022-12-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2023-09-06
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård eller medicin. Alternativt socionomexamen. Dessutom krävs Engelska B/ Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Det övergripande målet med kursen är att utrusta studenterna med en övergripande förståelse för särdragen i hälso- och vårdbehov hos äldre, som omfattar olika ämnen relaterade till geriatriska syndrom, livsförloppsdeterminanter för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård. Genom att utforska dessa områden kommer studenterna att utveckla kritiskt tänkande, tillämpa forskningsmetodik och få en djup förståelse av komplexiteten i hälsahos äldre, för att bidra till kunskapsutveckling och effektiv vårdpraxis för den åldrande befolkningen.
Specifikt ska studenten efter genomgången kurs självständigt kunna:
- bedöma orsakerna till de negativa konsekvenserna av multimorbiditet och polyfarmaci för patienter, vårdgivare och hälso- och sjukvårdssystem samt möjligheterna till primär-till-kvartär prevention
- diskutera utmaningar och möjligheter inom demensforskning, till exempel den kliniska definitionen av kognitiva nedsättningar och användning av biomarkörer
- utvärdera konsekvenser av metoder som används i epidemiologiska studier för att definiera och hantera skörhet, sarkopeni och mått på fysisk funktion hos äldre vuxna
- utvärdera evidens från epidemiologiska studier inom levnadscykeln i åldrandet, med särskild tonvikt på interagerande effekter av biologiska, psykologiska och sociala faktorer och deras ojämlikheter historiskt och över tid och rum
- diskutera de utmaningar som är kopplade till nuvarande vård- och omsorgsorganisation, och i vilken utsträckning den kan möta äldres hälsobehov
Innehåll
Kursen består av tre moment.
Hälsoutmaningar och geriatriska syndrom hos äldre, 4.0 hp
Täcker olika ämnen, inklusive kroniska sjukdomar, multimorbiditet och polyfarmaci (Ämne 1); Kognitiv funktion och demens (Ämne 2); Skörhet, sarkopeni och fysisk funktion (Ämne 3).
Livsloppsfaktorer för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård, 3.5 hp
Täcker ämnet livsloppsdeterminanter för hälsa, åldrande och resiliens (Ämne 4) och medicinsk och social geriatrisk vård (Ämne 5).
Fördjupningsprojekt, 7.5 hp
Består av att skriva och presentera ett fördjupningsprojekt.
Arbetsformer
Kursens innehåll bygger på de senaste rönen inom området, följt av aktiviteter där studenterna ombeds att kritiskt reflektera i relation till sitt arbete/sin yrkesroll. Undervisningen består av en blandning av campusmöten och onlineundervisning och sker i form av föreläsningar, interaktiva gruppdiskussioner och interaktiva seminarier.
Examination
Kursen examineras genom grupparbeten (formativa bedömningar) och individuell skriftlig examination (summativ bedömning).
- Moment Hälsoutmaningar och geriatriska syndrom hos äldre (4 hp) samt moment Livsloppsfaktorer för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård (3, 5 hp) examineras genom individuellt skriftligt test relaterat till de ämnen som omfattas av det specifika momentet.
- Moment Fördjupningsprojekt (7,5 hp) examineras genom skriftlig fördjupningsuppgift som även presenteras muntligt.
Dessutom är aktivt deltagande i gruppdiskussioner och peer-granskning av medstudenters kursuppgifter obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: engelska
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Vetenskapliga artiklar och rapporter.
Lancet, 2012 URL: Epidemiology of multimorbidity and implications for health care, research, and medical education: a cross-sectional study
Lancet, 2013 URL: Frailty in elderly people
J Intern Med., 2014 URL: Advances in the prevention of Alzheimer's disease and dementia
Lancet, 2015 URL: Health, functioning, and disability in older adults - Present status and future implications
Age & Ageing, 2020
Lancet, 2017 URL: Is late-life dependency increasing or not? A comparison of the Cognitive Function and Ageing Studies
Gerontologist, 2009 URL: Aging and Cumulative Inequality: How Does Inequality Get Under the Skin?
International Journal of Integrated Care, URL: Länk
Bull World Health Organ, 2017 URL: Länk
PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES, 2015 URL: Länk
UK governments Foresight Future of an Ageing Population project, University of Liverpool, 2015 URL: Länk
Springer Science+Business Media New York, 2014 URL: Länk
International Journal of epidemiology, 2016 URL: Länk
The Journals of Gerontology, 2020 URL: Länk
Epidemiol Psychiatr Sci, 2017 URL: Länk
The Lancet, 2019 URL: Länk
Age Ageing, 2019 URL: Länk
European Commission (DG EMPL), 2021 URL: Länk
Journal of the American Medical Directors Association, 2015 URL: Länk
The Lancet Neurology, 2020 URL: Länk
The Journals of Gerontology, 2001 URL: Länk
Internal and Emergency Medicine, Springer Link, 2021 URL: Länk
Int J Health Policy Manag, 2017 URL: Länk
Journal of Gerontology, 1994 URL: Länk
Journal of Internal Medicine (JIM), Aging Research Center, Karolinska Institutet, University of Exeter, KI Strategic Research Area in Epidemiology (SfoEpi), European Network on Multimorbidity Threads & Yarns, 2018 URL: https://youtu.be/ROJjZDm-Ay4
International Journal of Integrated Care, 2002 URL: https://ijic.org/articles/10.5334/ijic.67
Lancet, 2012 URL: Aging with multimorbidity: a systematic review of the literature
Wiley Publishers, Oxford, 2017 URL: https://www.wiley.com/en-gb/Person+Centred+Healthcare+Research-p-9781119099604
National Institute for Health and Care Excellence, 2016 URL: http://chd.bestsciencemedicine.com/calc2.html
National Institute for Health and Care Excellence, 2016 URL: https://www.nice.org.uk/guidance/ng56/resources
PACE in MM, URL: http://www.paceinmm.recherche.usherbrooke.ca/en/index/
Acta Psychiatrica Scandinavica, 2019 URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/acps.13005
Nuffield Trust, UK, 2011 URL: https://www.nuffieldtrust.org.uk/sites/default/files/2017-01/what-is-integrated-care-report-web-final.pdf
JAMA network, 2011 URL: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/644554
Health Communication, 2020 URL: https://doi.org/10.1080/10410236.2020.1831166
World Health Organization, URL: https://www.who.int/publications/i/item/WHO-FWC-ALC-19.1,
World Health Organization, 2019 URL: https://www.who.int/publications/i/item/9789241515993
Ageing Research Reviews, 2017 URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1568163716302719?via%3Dihub
World Health Organization, URL: https://www.who.int/health-topics/integrated-people-centered-care#tab=tab_1