Kursplan för

Hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård, 7,5 hp

Health Promotion in School Health Care, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12
Kurskod
2SP024
Kursens benämning
Hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2011-03-31
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter kursens slut ska ha uppnått kompetens för att självständigt kunna bedriva hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård. Dessutom ska studenten kunna tillämpa ett etiskt förhållningssätt inom hälsoarbete samt öka förståelsen av forskningsmetoder inom hälsofrämjande arbete för ett evidensbaserat arbetssätt. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - Beskriva och analysera sambandet mellan elevers hälsa och lärande samt relatera till olika åldrar, genus och kulturella förhållanden. - Identifiera skolsköterskans ansvarsområde utifrån aktuella lagar och styrdokument samt samarbete med andra yrkesgrupper relevanta för skolhälsovården. – Utifrån hälsopedagogiska teorier och aktuell forskning kunna värdera och tillämpa hälsopedagogiska insatser samt relatera till etiska aspekter som stöd för elevernas välbefinnande. – Identifiera, beskriva och värdera betydelsen av den fysiska, psykiska och sociala miljön för elevers hälsa, välbefinnande och lärande. - Identifiera och analysera skolsköterskans omvårdnadsansvar relaterat till elever i behov av särskilt stöd.

Innehåll

Kursen innehåll utgår från följande teman med fokus på barn och ungdomar: - Sambandet mellan hälsa och lärande - Fysiska, psykiska och sociala miljöns betydelse för barn och ungdomars hälsa - Hälsopedagogiska teorier och metoder - Skolsköterskans ansvarsområde

Arbetsformer

Kursen genomförs som modifierad distansutbildning på halvfart och campusutbildning på helfart. Pedagogiken utgår från ett problemorienterat studentaktivt lärande. Den modifierade distansutbildningen är it-baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer så som individuella studieuppgifter, arbete i grupp, föreläsningar, diskussioner, seminarier både virtuellt och vid fysiska möten förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max 1 dag/1,5 högskolepoäng.

Examination

Denna kurs examineras genom individuell, skriftlig examination. Obligatoriska studieuppgifter ingår och ska vara genomförda före examinationens genomförande/inlämnande. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till diskussion med kursledare. Student som saknar godkänt resultat ges maximalt sex provtillfällen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur

Bremberg, Sven Elevhälsa : teori och praktik
Gustafsson, Lars H Elevhälsa börjar i klassrummet
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Iwarsson, Petter Samtal med barn och ungdomar : erfarenheter från arbetet på BRIS
Lindblad, Frank Välfärdslandets gåta : Varför mår barnen inte lika bra som de har det? Lindgren, Carl
Socialstyrelsens riktlinjer för skolhälsovården

Rekommenderad

Broberg, Anders; Almqvist, Kerstin; Tjus, Tomas Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
Ewles,, L. Hälsoarbete - en praktisk vägledning Simnett, I.
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring