Hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård, 7,5 hp
Health Promotion in School Health Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP024
- Kursens benämning
- Hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2011-03-31
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter kursens slut ska ha uppnått kompetens för att självständigt kunna bedriva hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård. Dessutom ska studenten kunna tillämpa ett etiskt förhållningssätt inom hälsoarbete samt öka förståelsen av forskningsmetoder inom hälsofrämjande arbete för ett evidensbaserat arbetssätt. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - Beskriva och analysera sambandet mellan elevers hälsa och lärande samt relatera till olika åldrar, genus och kulturella förhållanden. - Identifiera skolsköterskans ansvarsområde utifrån aktuella lagar och styrdokument samt samarbete med andra yrkesgrupper relevanta för skolhälsovården. Utifrån hälsopedagogiska teorier och aktuell forskning kunna värdera och tillämpa hälsopedagogiska insatser samt relatera till etiska aspekter som stöd för elevernas välbefinnande. Identifiera, beskriva och värdera betydelsen av den fysiska, psykiska och sociala miljön för elevers hälsa, välbefinnande och lärande. - Identifiera och analysera skolsköterskans omvårdnadsansvar relaterat till elever i behov av särskilt stöd.
Innehåll
Kursen innehåll utgår från följande teman med fokus på barn och ungdomar: - Sambandet mellan hälsa och lärande - Fysiska, psykiska och sociala miljöns betydelse för barn och ungdomars hälsa - Hälsopedagogiska teorier och metoder - Skolsköterskans ansvarsområde
Arbetsformer
Kursen genomförs som modifierad distansutbildning på halvfart och campusutbildning på helfart. Pedagogiken utgår från ett problemorienterat studentaktivt lärande. Den modifierade distansutbildningen är it-baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer så som individuella studieuppgifter, arbete i grupp, föreläsningar, diskussioner, seminarier både virtuellt och vid fysiska möten förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max 1 dag/1,5 högskolepoäng.
Examination
Denna kurs examineras genom individuell, skriftlig examination. Obligatoriska studieuppgifter ingår och ska vara genomförda före examinationens genomförande/inlämnande. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till diskussion med kursledare. Student som saknar godkänt resultat ges maximalt sex provtillfällen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 269 s. ISBN:91-44-04253-1 LIBRIS-ID:9553234 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2009 - 170 ISBN:978-91-44-05607-4 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, cop. 2007 - 247, [1] s. ISBN:978-91-7205-546-9 (inb.) LIBRIS-ID:10350747 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Gothia : b Barnens rätt i samhället (BRIS), 2007 - 162, [5] s. ISBN:9789172055834 LIBRIS-ID:10565172 Sök i biblioteket
Stockholm : Carlsson Bokförlag, 2009 - 168 ISBN:978 91 7331 220 2 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2004 - 55 s. ISBN:91-7201-881-X LIBRIS-ID:9673255 URL: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10467/2004-130-2_20041302x.pdf Sök i biblioteket
Rekommenderad
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 368 s. ISBN:91-27-09438-3 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004.
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 149 s. ISBN:91-44-03880-1 LIBRIS-ID:10113771 Sök i biblioteket