Kursplan för

Hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård, 7,5 hp

Health Promotion in School Health Care, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12
Kurskod
2SP024
Kursens benämning
Hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2011-03-31
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter kursens slut ska ha uppnått kompetens för att självständigt kunna bedriva hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- Förklara och analysera sambandet mellan elevers hälsa, välbefinnande och lärande samt relatera till miljö, ålder, genus och kulturella förhållanden.
- Identifiera och värdera hälsofrämjande, förebyggande och hälsopedagogiska teori och metoder på individ-, grupp- och samhällsnivå.
- Visa fördjupad kunskap om elever i behov av särskilt stöd och samhällets ansvar och resurser för dessa barn och deras familjer. 

Färdigheter och förmåga

- Identifiera och utöva skolsköterskans ansvarsområde utifrån aktuella lagar och styrdokument och kunna samverka med olika yrkeskategorier inom skolans område.
- Självständigt värdera och tillämpa teorier och metoder samt aktuell forskning för hälsoarbete inom skolhälsovård.
- Analysera och värdera betydelsen av den fysiska, psykiska och sociala miljön för elevers hälsa, välbefinnande och lärande.
- Självständigt identifiera och analysera elevers behov av särskilt stöd och kunna planera, genomföra och utvärdera åtgärder utifrån omvårdnads perspektiv och utbildningens mål.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

-Reflektera och argumentera för barn- och ungdomars rättigheter enligt barnkonventionen samt reflektera över och utveckla ett etiskt och professionellt förhållningssätt till barn och ungdomar

Innehåll

Kursen innehåll utgår från följande teman med fokus på barn och ungdomar:

- Sambandet mellan hälsa, välbefinnande och lärande.
- Fysiska, psykiska och sociala miljöns betydelse för barn och ungdomars hälsa
- Hälsofrämjande och förebyggande arbete  inom skolhälsovården.
- Hälsopedagogiska teorier och metoder av betydelse för elevers hälsa i skolan.
- Skolsköterskans ansvarsområde och samverkan med andra yrkekategorier i skolan.
- Elever i behov av särskilt stöd och samhällsansvar och resurser.
- Lagar, styrdokument och aktuell forskning.

Arbetsformer

Kursen genomförs som IT-baserad distansutbildning på halvfart. Pedagogiken utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande.

Olika arbetsformer så som individuella studieuppgifter, arbete i grupp, föreläsningar, diskussioner, seminarier både virtuellt och vid fysiska möten förekommer.

Examination

Denna kurs examineras genom en individuell skriftlig hemexamination i tre delar. Examinationen är en modifierad form av portfolio som baseras på seminarierna i pingpong där alla lärandemål ingår.

Obligatoriska moment som förkommer i kursen är seminarier i pingpong. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till diskussion med kursansvarig lärare.

För sent inlämnad examinationsuppgift beaktas inte utan studenten hänvisas till ett senare omtentamenstillfälle.

Student som efter tre genomförda provtillfällen saknar godkänt, kan i mån av plats erbjudas gå om kursen ytterligare en gång, totalt sex provtillfällen erbjuds i kursen.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT13.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Gustafsson, Lars H Elevhälsa börjar i klassrummet
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Iwarsson, Petter Samtal med barn och ungdomar : erfarenheter från arbetet på BRIS
Lindblad, Frank Välfärdslandets gåta : Varför mår barnen inte lika bra som de har det? Lindgren, Carl
Socialstyrelsens riktlinjer för skolhälsovården
Broberg, Anders; Almqvist, Kerstin; Tjus, Tomas Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring