Hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård, 7,5 hp
Health Promotion in School Health Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP024
- Kursens benämning
- Hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2011-03-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter kursens slut ska ha uppnått kompetens för att självständigt kunna bedriva hälsoarbete bland barn och ungdomar med inriktning mot skolhälsovård.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Förklara och analysera sambandet mellan elevers hälsa, välbefinnande och lärande samt relatera till miljö, ålder, genus och kulturella förhållanden.
- Identifiera och värdera hälsofrämjande, förebyggande och hälsopedagogiska teori och metoder på individ-, grupp- och samhällsnivå.
- Visa fördjupad kunskap om elever i behov av särskilt stöd och samhällets ansvar och resurser för dessa barn och deras familjer.
Färdigheter och förmåga
- Identifiera och utöva skolsköterskans ansvarsområde utifrån aktuella lagar och styrdokument och kunna samverka med olika yrkeskategorier inom skolans område.
- Självständigt värdera och tillämpa teorier och metoder samt aktuell forskning för hälsoarbete inom skolhälsovård.
- Analysera och värdera betydelsen av den fysiska, psykiska och sociala miljön för elevers hälsa, välbefinnande och lärande.
- Självständigt identifiera och analysera elevers behov av särskilt stöd och kunna planera, genomföra och utvärdera åtgärder utifrån omvårdnads perspektiv och utbildningens mål.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Reflektera och argumentera för barn- och ungdomars rättigheter enligt barnkonventionen samt reflektera över och utveckla ett etiskt och professionellt förhållningssätt till barn och ungdomar
Innehåll
Kursen innehåll utgår från följande teman med fokus på barn och ungdomar:
- Sambandet mellan hälsa, välbefinnande och lärande.
- Fysiska, psykiska och sociala miljöns betydelse för barn och ungdomars hälsa
- Hälsofrämjande och förebyggande arbete inom skolhälsovården.
- Hälsopedagogiska teorier och metoder av betydelse för elevers hälsa i skolan.
- Skolsköterskans ansvarsområde och samverkan med andra yrkekategorier i skolan.
- Elever i behov av särskilt stöd och samhällsansvar och resurser.
- Lagar, styrdokument och aktuell forskning.
Arbetsformer
Kursen genomförs som IT-baserad distansutbildning på halvfart. Pedagogiken utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande.
Olika arbetsformer så som individuella studieuppgifter, arbete i grupp, föreläsningar, diskussioner, seminarier både virtuellt och vid fysiska möten förekommer.
Examination
Denna kurs examineras genom en individuell skriftlig hemexamination i tre delar. Examinationen är en modifierad form av portfolio som baseras på seminarierna i pingpong där alla lärandemål ingår.
Obligatoriska moment som förkommer i kursen är seminarier i pingpong. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till diskussion med kursansvarig lärare.
För sent inlämnad examinationsuppgift beaktas inte utan studenten hänvisas till ett senare omtentamenstillfälle.
Student som efter tre genomförda provtillfällen saknar godkänt, kan i mån av plats erbjudas gå om kursen ytterligare en gång, totalt sex provtillfällen erbjuds i kursen.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT13.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2009 - 170 ISBN:978-91-44-05607-4 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, cop. 2007 - 247, [1] s. ISBN:978-91-7205-546-9 (inb.) LIBRIS-ID:10350747 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Gothia : b Barnens rätt i samhället (BRIS), 2007 - 162, [5] s. ISBN:9789172055834 LIBRIS-ID:10565172 Sök i biblioteket
Stockholm : Carlsson Bokförlag, 2009 - 168 ISBN:978 91 7331 220 2 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2004 - 55 s. ISBN:91-7201-881-X LIBRIS-ID:9673255 URL: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10467/2004-130-2_20041302x.pdf Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 368 s. ISBN:91-27-09438-3 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 149 s. ISBN:91-44-03880-1 LIBRIS-ID:10113771 Sök i biblioteket