Kursplan för

Att utvecklas till tandläkare 4, 3 hp

To become a dentist 4, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT15 , HT17 , HT18 , HT20 , HT21
Kurskod
2TL026
Kursens benämning
Att utvecklas till tandläkare 4
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Programnämnd 10
Datum för fastställande
2010-06-30
Reviderad av
Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad
2021-10-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävsatt samtliga kurser på termin 1 till 4, samt kursen Klinisk odontologi 3 är godkända.

Student som underkänts på den kliniska färdighetsträningen till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig att återuppta den kliniska färdighetsträningen först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen består av 3 moment.

Samhällsodontologi 1, 0,8 hp
 Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för hur tandvården i Sverige är rättsligt reglerad, organiserad och finansierad
  • identifiera likheter och skillnader i tandvården, nationellt och internationellt, ur organisatorisk och epidemiologisk synvinkel
  • förklara och värdera hur organiserad tandvård kan förebygga sjukdom, med fokus på hygien och smittorisk
  • visa kunskap om hur man i sin tandvårdsverksamhet ska främja en hållbar utveckling och reflektera över samt redogöra för globala aspekter av hållbar utveckling 

Samhällsodontologi 2, 1,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • beskriva och använda samt värdera metoder för att utvärdera och kvalitetssäkra sin framtida tandvårdsverksamhet
  • redogöra för och analysera principer för populationsinriktad tandvård och vårdprioritering
  • redogöra för, förklara och praktisera rättsodontologiska principer i den dagliga tandvårdsverksamheten
  • identifiera tecken på missbruk och våld i munhålan, och redogöra för förebyggande och behandling 

Teamsamverkan 2, 0,7 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att samarbeta med en tandhygieniststudent om en gemensam patient med parodontal sjukdom
  • visa kunskap om vikten av god kommunikation i det interprofessionella samarbetet med en tandhygienist, för ett lyckat resultat.

Innehåll

Kursen består av 3 moment.

Samhällsodontologi 1, 0.8 hp

Betygsskala: GU

I detta moment diskuteras, utgående från de för tandvården aktuella författningarna, praktiska tillämpningar i den kliniska situationen. För tandvården viktiga epidemiologiska begrepp definieras och sätts i relation till tandhälsovårdsarbetet på individ- och gruppnivå. Smittorisk och hygien. Hållbar utveckling. 

Samhällsodontologi 2, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Föreläsningar och övningar i utvärdering och kvalitetssäkring av tandvårdsverksamhet. Fortsatt diskussion om hälso- och tandvårdsarbetet på individ- och gruppnivå inklusive metoder för attitydförändringar. Tandvårdens roll i samband med patienters missbruk (tobak, alkohol, narkotika) och utsatthet för våld. Rättsodontologi och tandvårdens intyg i olika situationer. Tandvårdens miljöpåverkan lokalt, nationellt och globalt. 

Teamsamverkan 2, 0.7 hp

Betygsskala: GU

Momentet innehåller kliniska samarbetsprojekt mellan tandläkar- och tandhygieniststudenter som tillsammans utför olika tandvårdsmoment på gemensamma patienter. Tyngd läggs på de kommunikativa samverkansaspekterna. 

Arbetsformer

Samhällsodontologi 1, 0,8 hp och Samhällsodontologi 2, 1.5 hp
Föreläsningar, seminarier och grupparbeten.

Seminarier och grupparbeten är obligatoriska.

Teamsamverkan 2, 0,7 hp
Klinisk färdighetsträning utgående från gemensam terapiplanering och omhändertagande och behandling av patienter. Behandlingsgången diskuteras i seminarier.
 
Klinisk färdighetsträning och seminarier är obligatoriska.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Samhällsodontologi 1, 0,8 hp
Skriftlig examination.
 
Samhällsodontologi 2, 1.5 hp
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.

Teamsamverkan 2, 0,7 hp
Klinisk prestation samt skriftlig inlämningsuppgift.

För samtliga moment gäller:
För godkänt resultat krävs närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Icke-kliniska examinationer: Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.  Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Kliniska examinationer: studenten har rätt att genomgå kliniska moment två gånger.

Avbryta den kliniska färdighetsträningen
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till klinisk färdighetsträning på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Kursen ges för sista gången HT21/VT22 och läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan ges sista gången HT22/VT23 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Gällande förordningar för tandvården enligt särskilda anvisningar.

Lang, Niklaus P; Lindhe, Jan Clinical periodontology and implant dentistry

Rekommenderad litteratur

Allebeck, Peter; Diderichsen, Finn; Theorell, Töres Socialmedicin och psykosocial medicin
Hemlösas ohälsa ur ett socialmedicinskt perspektiv Halldin, Jan
Järvholm, B; Olofsson, C Försäkringsmedicin
Rothman, Kenneth J. Epidemiology : an introduction
Beroendemedicin Franck, Johan; Nylander, Ingrid
Tandförluster : en systematisk litteraturöversikt