Kursplan för

Omvårdnad vid komplexa behov hos äldre, 7,5 hp

Nursing Older People with Complex Needs, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , VT16 , HT16 , HT17 , HT18 , HT19 , HT20 , HT21 , HT22 , HT24
Kurskod
2VA009
Kursens benämning
Omvårdnad vid komplexa behov hos äldre
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-04-26
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2014-11-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde förvärva kompetens att självständigt planera och utvärdera kunskapsbaserade omvårdnadsåtgärder med syfte att återställa hälsa och lindra lidande vid komplexa omvårdnadsbehov hos den äldre människan.

Kursen består av två moment:
1. Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov, 5 hp
2. Argumenterad projektplan, 2,5 hp

Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• självständigt identifiera, prioritera och analysera behov av omvårdnad vid komplexa sjukdomstillstånd, samt vid vård i livets slutskede,
• självständigt planera, prioriteras, genomföra och utvärdera evidensbaserade omvårdnadsåtgärder för den äldre människan beaktande familj och närstående, kulturell bakgrund och genus,
• ha kunskap om aktuell forskning och beprövad erfarenhet inom området.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• självständigt kunna tillämpa evidensbaserade omvårdnadsåtgärder för den äldre människan med komplexa vårdbehov,
• i samverkan med den äldre människan och närstående, självständigt och interprofessionellt kunna identifiera och analysera komplexa omvårdnadsbehov för den äldre människan.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• genom ett etiskt förhållningssätt och empatisk förmåga, samt värdering av relevant forskning. kunna skapa förutsättningar för evidensbaserad, personcentrerad och patientsäker omvårdnad

Moment 2
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • systematiskt söka vetenskapliga artiklar
  • integrera kunskaper i vetenskapsteori, forskningsetik, forskningsmetodik och kritisk granskning i en projektplan utifrån en egen frågeställning inom omvårdnad med relevans för specialistområdet
  • visa förmåga att redogöra för, diskutera och argumentera för metodval i en projektplan

Värderingsförmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete

Innehåll

Kursen består av två moment:

Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov, 5 hp • Omvårdnad vid stroke, Parkinson, demenssjukdom, depression
• Rehabilitering
• Palliativ vård
• Komplexa behov vid vård av äldre
• Miljöns betydelse för omvårdnad av den äldre, närstående/familj/socialt nätverk och vårdare/sjuksköterska - sjukhuskontext
• Interprofessionellt arbete
• Patientsäkerhet, lagar och författningar
• Etik
  Argumenterad projektplan, 2.5 hp • Att formulera ett vetenskapligt syfte utifrån ett beskrivet problem
• Val av design samt metoder för urval och datainsamling relaterade till syfte och frågeställningar
• Utformning av en projektplan
• Kritisk värdering av egen och andras projektplaner

Arbetsformer

Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.

Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, eller vid geriatrisk klinik i Stockholms län.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

I kursen ingår två examinationer:

Moment 1. En slutexamination som genomförs som en individuell skriftlig examination utifrån fiktiva patientfall.
Moment 2. Skriftlig examination i form av en projektplan för magisteruppsats

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice Boltz, Marie
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Harnett, Tove; Jönson, Håkan; Wästerfors, David Makt och vanmakt på äldreboenden
Nursing diagnosis : application to clinical practice Carpenito-Moyet, Lynda Juall
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Omvårdnadsdiagnoser : definitioner och klassifikation 2012-2014 Herdman, T. Heather
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik Ekman, Inger
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Researching later life and ageing : expanding qualitative research horizons Leontowitsch, Miranda
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad Omvårdnad

Fördjupningslitteratur

Faxén Irving, Gerd; Karlström, Brita; Rothenberg, Elisabet Geriatrisk nutrition
Handbook of theories of aging Bengtson, Vern L.
Kaakinen, Joanna Rowe Family health care nursing : theory, practice and research
Palliativ medicin och vård Strang, Peter; Beck-Friis, Barbro
Stroke : patienters, närståendes och vårdares perspektiv Jönsson, Ann-Cathrin
The SAGE handbook of social gerontology Handbook of social gerontology Phillipson, Chris; Dannefer, Dale
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården : en handbok
Äldres hälsa : ett sjukgymnastiskt perspektiv Rydwik, Elisabeth