Omvårdnad vid komplexa behov hos äldre, 7,5 hp
Nursing Older People with Complex Needs, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA009
- Kursens benämning
- Omvårdnad vid komplexa behov hos äldre
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-04-26
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-04-25
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde förvärva kompetens att självständigt planera, prioritera, leda och utvärdera evidensbaserade omvårdnadsåtgärder med syfte att främja och återställa hälsa, förebygga ohälsa och lindra lidande vid komplexa omvårdnadsbehov hos den äldre människan.
Kursen består av tre moment:
1. Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov, 2,0 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning,3,0 hp
3. Vetenskaplig teori och metod: Argumenterad projektplan, 2,5 hp
Moment 1 Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov, 2,0 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse för att självständigt planera, prioriteras, leda, samordna, genomföra och utvärdera evidensbaserade omvårdnadsåtgärder för den äldre människan beaktande familj och närstående, kulturell bakgrund och genus.
- visa kunskap och förståelse att upptäcka omvårdnadsbehov hos äldre med akut eller långvarig psykisk ohälsa.
- visa kunskap för att självständigt identifiera, prioritera och analysera behov av omvårdnad vid komplexa sjukdomstillstånd, samt vid vård i livets slutskede.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- genom etiskt förhållningssätt och empatiskt förmåga, samt värdering av relevant forskning kunna skapa förutsättningar för evidensbaserad, personcentrerad och patientsäker omvårdnad.
Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 3,0 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- självständigt kunna tillämpa evidensbaserade omvårdnadsåtgärder för den äldre människan med komplexa vårdbehov.
- visa förmåga att i samverkan med den äldre människan och närstående, självständigt och tillsammans med vårdteamet kunna identifiera och analysera komplexa omvårdnadsbehov och åtgärder för den äldre människan.
- visa förmåga att självständigt planera och genomföra undervisning av personalgrupp, den äldre personen eller närstående.
- reflektera över relationen människa och teknik i vården.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa empatisk förmåga och ett patientsäkert, etiskt och professionellt förhållningssätt.
Moment 3, Vetenskaplig teori och metod: Argumenterad projektplan, 2,5 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att systematiskt söka vetenskapliga artiklar.
- visa på en förmåga och färdighet att integrera kunskaper i vetenskapsteori, forskningsetik, forskningsmetodik utifrån. en egen frågeställning inom omvårdnad med relevans för specialistområdet.
- visa förmåga att redogöra för, diskutera och argumentera för metodval i en projektplan.
Värderingsförmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete.
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
Innehåll
Kursen består av tre moment:
- Rehabilitering
- Palliativ vård, vård i livet slutskede
- Vårdpedagogik
- Vård av äldre vid komplexa behov
- Miljöns betydelse för omvårdnad av den äldre, närstående/familj/socialt nätverk och vårdare/sjuksköterska - sjukhuskontext
- Teamarbete
- Patientsäkerhet, lagar och författningar
- Etik
- Patientsäkerhet
- Teamarbete
- Vårdpedagogik
- Att formulera ett vetenskapligt syfte utifrån ett beskrivet problem
- Val av design samt metoder för urval och datainsamling relaterade till syfte och frågeställningar
- Utformning av en projektplan
- Kritisk värdering av egen och andras projektplaner
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier, och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).
Deltagande i studieuppgifter inklusive fältstudiebesök, och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar vid deltidsstudier 20 timmar/veckan varav ca 16 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet.
Examination
I kursen ingår tre examinationer:
Moment 1. Individuell skriftlig examination.
Moment 2. Klinisk examination.
Moment 3. Skriftlig examination i form av en projektplan för magisteruppsats. Projektplanen skrivs och examineras individuellt eller i par.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
4. ed. : New York : Springer, cop. 2012 - xvii, 721 s. ISBN:978-0-8261-7128-3 LIBRIS-ID:12566887 Sök i biblioteket
14. ed. : Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2013 - xvii, 998 s. ISBN:978-1-60831-109-5 LIBRIS-ID:13523937 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 368 s. ISBN:9789144099965 LIBRIS-ID:19776451 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 194 s. ISBN:9789144055008 LIBRIS-ID:17665168 Sök i biblioteket
2., [utök. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 628 s. ISBN:9789144082400 LIBRIS-ID:14069869 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN:978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID:11372475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan, 2012. - xi, 216 s. ISBN:978-0-230-28047-2 LIBRIS-ID:13487577 URL: Länk Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 442 sidor ISBN:9789147112296 LIBRIS-ID:19868325 Sök i biblioteket
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN:9781496300232 LIBRIS-ID:19245684 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07312-5 LIBRIS-ID:13461362 Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2. ed. : New York, N.Y. : Springer, 2009 - xxiii, 790 s. ISBN:978-0-8261-6251-9 LIBRIS-ID:11362789 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s. ISBN:978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID:14843107 Sök i biblioteket
4th ed. : Philadelphia : F.A. Davis Co., c2010. - xxviii, 559 p. ISBN:978-0-8036-2166-4 LIBRIS-ID:11808346 Sök i biblioteket
London : SAGE, 2010 - xxiv, 685 s. ISBN:978-1-4129-3464-0 (hbk.) LIBRIS-ID:11907275 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2013 - 164 s. ISBN:9789185413553 (tryck) LIBRIS-ID:14171787 URL: Länk Sök i biblioteket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 432 s. ISBN:978-91-47-10538-0 (inb.) LIBRIS-ID:12744908 Sök i biblioteket