Omvårdnad vid komplexa behov hos äldre, 7,5 hp
Nursing Older People with Complex Needs, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA009
- Kursens benämning
- Omvårdnad vid komplexa behov hos äldre
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-04-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 högskolepoäng. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde förvärva kompetens att självständigt planera och utvärdera kunskapsbaserade omvårdnadsåtgärder med syfte att återställa hälsa och lindra lidande vid komplexa omvårdnadsbehov hos den äldre människan.
Kursen består av två moment:
1. Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov, 5 hp
2. Argumenterad projektplan, 2,5 hp
Innehåll
Moment 1
• Omvårdnad vid stroke, Parkinson, demenssjukdom, depression
• Rehabilitering
• Palliativ vård
• Komplexa behov vid vård av äldre
• Miljöns betydelse för omvårdnad av den äldre, närstående/familj/socialt nätverk och vårdare/sjuksköterska - sjukhuskontext
• Interprofessionellt arbete
• Patientsäkerhet, lagar och författningar
• Etik
Moment 2
• Att formulera ett vetenskapligt syfte utifrån ett beskrivet problem
• Val av design samt metoder för urval och datainsamling relaterade till syfte och frågeställningar
• Utformning av en projektplan
• Kritisk värdering av egen och andras projektplaner
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• självständigt identifiera, prioritera och analysera behov av omvårdnad vid komplexa sjukdomstillstånd, samt vid vård i livets slutskede,
• självständigt planera, prioriteras, genomföra och utvärdera evidensbaserade omvårdnadsåtgärder för den äldre människan beaktande familj och närstående, kulturell bakgrund och genus,
• ha kunskap om aktuell forskning och beprövad erfarenhet inom området.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• självständigt kunna tillämpa evidensbaserade omvårdnadsåtgärder för den äldre människan med komplexa vårdbehov,
• i samverkan med den äldre människan och närstående, självständigt och interprofessionellt kunna identifiera och analysera komplexa omvårdnadsbehov för den äldre människan.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• genom ett etiskt förhållningssätt och empatisk förmåga, samt värdering av relevant forskning. kunna skapa förutsättningar för evidensbaserad, personcentrerad och patientsäker omvårdnad Argumenterad projektplan, 2.5 hp Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- systematiskt söka vetenskapliga artiklar
- integrera kunskaper i vetenskapsteori, forskningsetik, forskningsmetodik och kritisk granskning i en projektplan utifrån en egen frågeställning inom omvårdnad med relevans för specialistområdet
- visa förmåga att redogöra för, diskutera och argumentera för metodval i en projektplan
Värderingsförmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Arbetsformer
Kursen genomförs som distansutbildning (halvfart). Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, eller vid geriatrisk klinik i Stockholms län.
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.
Distansutbildningen är IT baserad och antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
Moment 1. En slutexamination som genomförs som en individuell skriftlig examination utifrån fiktiva patientfall.
Moment 2. Skriftlig examination i form av en projektplan för magisteruppsats
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Vid frånvaro från obligatoriska moment kontaktas kursansvarig lärare för diskussion om kompensation.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
4. ed. : New York : Springer, cop. 2012 - xvii, 721 s. ISBN:978-0-8261-7128-3 LIBRIS-ID:12566887 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2010 - 516 s. ISBN:978-91-47-09358-8 LIBRIS-ID:11372475 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
14. ed. : Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2013 - xvii, 998 s. ISBN:978-1-60831-109-5 LIBRIS-ID:13523937 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 486 s. ISBN:978-91-44-05316-5 LIBRIS-ID:11863171 Sök i biblioteket
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s. ISBN:978-1-60547-708-4 (hardback) LIBRIS-ID:12094617 Sök i biblioteket
Houndmills, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan, 2012. - xi, 216 s. ISBN:978-0-230-28047-2 LIBRIS-ID:13487577 URL: Länk Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 230 s. ISBN:978-91-44-05211-3 (spiralh.) LIBRIS-ID:11707586 Sök i biblioteket
2. ed. : New York, N.Y. : Springer, 2009 - xxiii, 790 s. ISBN:978-0-8261-6251-9 LIBRIS-ID:11362789 Sök i biblioteket
4th ed. : Philadelphia : F.A. Davis Co., c2010. - xxviii, 559 p. ISBN:978-0-8036-2166-4 LIBRIS-ID:11808346 Sök i biblioteket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 432 s. ISBN:978-91-47-10538-0 (inb.) LIBRIS-ID:12744908 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 326 s. ISBN:978-91-44-06812-1 LIBRIS-ID:13501329 Sök i biblioteket
London : SAGE, 2010 - xxiv, 685 s. ISBN:978-1-4129-3464-0 (hbk.) LIBRIS-ID:11907275 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2013 - 164 s. ISBN:9789185413553 (tryck) LIBRIS-ID:14171787 URL: Länk Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07312-5 LIBRIS-ID:13461362 Sök i biblioteket