Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7,5 hp
The Specialist Nurse as a Knowledge Broker, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA010
- Kursens benämning
- Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-09-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2023-03-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde kunna bedriva verksamhetsutveckling och arbeta med förbättringskunskap och hållbarhet för att självständigt leda arbetet med syfte att utveckla person- och familjecentrerad, evidensbaserad och patientsäker omvårdnad för äldre personer.
Moment Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare 6 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- analysera och reflektera över metoder för förbättringskunskap och hållbarhet
- visa fördjupad kunskap för utveckling av ledarskap och vårdpedagogik
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna planera och leda ett evidensbaserat och hållbart patientsäkerhetsarbete med adekvata metoder för förbättringskunskap
- kunna undervisa äldre personer, närstående, personal och studenter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna värdera sitt behov av kunskap, ta ansvar för sin kunskaputveckling och fortlöpande utveckla sin kompetens.
Moment Vetenskaplig teori och metod med inriktning på översiktsstudier och kunskapsdisseminering 1,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- kritiskt resonera kring begreppen evidens och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för kvalitetsutveckling av omvårdnad för äldre personer
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha färdighet och förmåga att genomföra kvalitetsgranskning av systematiska översikter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom systematiska översikter
- kunna värdera hur evidensbaserad kunskap kan användas i omvårdnad av äldre personer
Innehåll
Kursen består av 2 moment.
Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 6.0 hp
- Metoder för förbättringsarbete.
- Vård baserad på evidens och bästa tillgngliga erfarenhet.
- Kvalitetsindikatorer, kvalitetsregister och kvalitetsutveckling.
- Ledarskap, arbete i vårdteam och interprofessinell samverkan.
- System och organisation.
- Pedagogik, undervisning och handledning.
- Patientsäkerhet, lagar och författningar.
- Etik.
Vetenskaplig teori och metod med inriktning på översiktsstudier och kunskapsdisseminering, 1.5 hp
- Systematiska litteraturöversikter, metaanalyser och metasynteser
- Mätning av effekt och betydelse vid förbättringsarbete
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, arbete med studieuppgifter individuellt och i grupp samt föreläsningar.
Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studenternas förmåga till aktivt, självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och vikt läggs vid interaktion med studiekamrater och lärare inom och mellan kursen/er och program.
Deltagande i seminarier och grupparbeten är obligatoriskt.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
- Moment Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare 6 hp: Individuell skriftlig hemexamination utifrån planering och tänkt genomförande av ett verksamhetsnära förbättringsarbete i första hand i den egna verksamheten
- Moment Vetenskaplig teori och metod med inriktning på översiktsstudier och kunskapsdisseminering 1,5 hp:Individuell skriftlig hemexamination
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in examination i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 529 sidor ISBN:9789147112999 LIBRIS-ID:z76jsslgw3wvcw9s Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 385 sidor ISBN:9789144137285 LIBRIS-ID:hwqj6s4pftp08shb Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 288 s. ISBN:9789144116181 LIBRIS-ID:20719616 Sök i biblioteket
2. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 240 s. ISBN:9789144106120 LIBRIS-ID:18055321 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 294 sidor ISBN:9789144122342 LIBRIS-ID:lvs39wqtj47p0826 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 703 sidor ISBN:9789144102795 LIBRIS-ID:20899153 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN:9789144136240 LIBRIS-ID:dsmknc7hbrddvbsh Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 359 sidor ISBN:978-91-44-09395-6 LIBRIS-ID:20896350 Sök i biblioteket
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 313 sidor ISBN:9789147113002 LIBRIS-ID:fqqr1hc0cp0kbtlb Sök i biblioteket