Kursplan för

Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7,5 hp

The Specialist Nurse as a Knowledge Broker, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , VT16 , HT17 , HT20 , HT23 , HT24
Kurskod
2VA010
Kursens benämning
Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-09-18
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2014-11-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde lära sig att arbeta med verksamhetsutveckling och förbättringskunskap för att självständigt leda omvårdnadsarbetet med syfte bedriva ett person- och familjecentrerat, evidensbaserat och patientsäkert arbete för äldre människor.

Kursen består av två moment:
1. Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare 6 hp
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på översiktsstudier, aktionsforskning och kunskapsdisseminering 1,5 hp

Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• analysera och reflektera över metoder för förbättringskunskap
• visa fördjupad kunskap inom patientsäkerhetsarbete,
• visa fördjupad kunskap inom ledarskap och vårdpedagogik.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna leda och utveckla ett evidensbaserat förbättringsarbete,
• kunna undervisa äldre, närstående, personal och studenter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• Genom klinisk och teoretisk reflektion bli medveten om begränsningar i sin egen kunskap och färdighet samt utveckla strategier för att fortsätta utveckla sin kompetens.

Moment 2
 Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• kritiskt resonera kring begreppen evidens och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för utvecklingen av omvårdnad,
• förklara och analysera individuella och organisatoriska faktorers betydelse för spridning och implementering av kunskap i vården.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna tillämpa informatik i omvårdnadsarbetet samt med fokus på den äldres behov och säkerhet kunna analysera och reflektera över informations- och kommunikationssystem som stödjer omvårdnadsarbetet,
• kunna tillämpa metoder för förbättringsarbete, exempelvis aktionsforskning.

Värderingsförmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom systematiska översikter samt kunna värdera hur bästa tillgängliga kunskap kan användas i omvårdnad av äldre.

Innehåll

Kursen består av två moment:

Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 6 hp • Förbättringsarbete och metodik
• Vård baserad på evidens och bästa tillgängliga erfarenhet
• Kvalitetsindikatorer, kvalitetsregister
• Ledarskap, medarbetarskap, grupprocesser,
• System och organisation
• Handledning/pedagogik
• Patientsäkerhet, lagar och författningar
• Etik
  Översiktsstudier, aktionsforskning och kunskapsdisseminering, 1.5 hp • Systematiska litteraturöversikter, metaanalyser och metasynteser
• Mätning av effekt och betydelse vid förbättringsarbete
• Disseminering av kunskap
• Aktionsforskning

Arbetsformer

Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.

Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, eller vid geriatrisk klinik i Stockholms län.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

 

Examination

I kursen ingår två examinationer:

Moment 1. Individuell skriftlig examinationsuppgift utifrån planering av ett verksamhetsnära förbättringsarbete
Moment 2. Individuell skriftlig examination

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Burell, Kerstin; Kylén, Jan-Axel Metoder för undersökande arbete : sju-stegsmodellen
Carlström, Eric Vårdchefer : konsten att leda
Engström, Birgitta; Johansson, Gunilla Sjuksköterska med uppdrag att leda Kihlgren, Mona
Holly, Cheryl; Salmond, Susan Warner; Saimbert, Marie K. Comprehensive systematic review for advanced nursing practice
Implementering : teori och tillämpning inom hälso- och sjukvård Nilsen, Per
Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad : Svensk sjuksköterskeförening Idvall, Ewa
Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik Ekman, Inger
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Sharp, Lena Effektiv kommunikation för säkrare vård
Teaching evidence-based practice in nursing Levin, Rona F; Feldman, Harriet R
Vårdpedagogiska utmaningar Bentling, Sonia; Jonsson, Bosse