Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7,5 hp
The Specialist Nurse as a Knowledge Broker, 7,5 credits- Kurskod
- 2VA010
- Kursens benämning
- Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-09-18
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2014-11-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde lära sig att arbeta med verksamhetsutveckling och förbättringskunskap för att självständigt leda omvårdnadsarbetet med syfte bedriva ett person- och familjecentrerat, evidensbaserat och patientsäkert arbete för äldre människor.
Kursen består av två moment:
1. Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare 6 hp
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på översiktsstudier, aktionsforskning och kunskapsdisseminering 1,5 hp
Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• analysera och reflektera över metoder för förbättringskunskap
• visa fördjupad kunskap inom patientsäkerhetsarbete,
• visa fördjupad kunskap inom ledarskap och vårdpedagogik.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna leda och utveckla ett evidensbaserat förbättringsarbete,
• kunna undervisa äldre, närstående, personal och studenter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
• Genom klinisk och teoretisk reflektion bli medveten om begränsningar i sin egen kunskap och färdighet samt utveckla strategier för att fortsätta utveckla sin kompetens.
Moment 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• kritiskt resonera kring begreppen evidens och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för utvecklingen av omvårdnad,
• förklara och analysera individuella och organisatoriska faktorers betydelse för spridning och implementering av kunskap i vården.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna tillämpa informatik i omvårdnadsarbetet samt med fokus på den äldres behov och säkerhet kunna analysera och reflektera över informations- och kommunikationssystem som stödjer omvårdnadsarbetet,
• kunna tillämpa metoder för förbättringsarbete, exempelvis aktionsforskning.
Värderingsförmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
• kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom systematiska översikter samt kunna värdera hur bästa tillgängliga kunskap kan användas i omvårdnad av äldre.
Innehåll
Kursen består av två moment:
• Vård baserad på evidens och bästa tillgängliga erfarenhet
• Kvalitetsindikatorer, kvalitetsregister
• Ledarskap, medarbetarskap, grupprocesser,
• System och organisation
• Handledning/pedagogik
• Patientsäkerhet, lagar och författningar
• Etik
Översiktsstudier, aktionsforskning och kunskapsdisseminering, 1.5 hp • Systematiska litteraturöversikter, metaanalyser och metasynteser
• Mätning av effekt och betydelse vid förbättringsarbete
• Disseminering av kunskap
• Aktionsforskning
Arbetsformer
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. Olika pedagogiska arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Fältstudie med studiebesök ingår.
Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, eller vid geriatrisk klinik i Stockholms län.
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatorisk. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
Moment 1. Individuell skriftlig examinationsuppgift utifrån planering av ett verksamhetsnära förbättringsarbete
Moment 2. Individuell skriftlig examination
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning, 2003 - 207 s. ISBN:91-622-5952-0 LIBRIS-ID:9123733 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 206 s. ISBN:978-91-44-05515-2 LIBRIS-ID:11680650 Sök i biblioteket
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s. ISBN:978-91-44-05641-8 LIBRIS-ID:11568343 Sök i biblioteket
New York : Springer, cop. 2012 - xxi, 336 s. ISBN:978-0-8261-1778-6 LIBRIS-ID:12534045 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 263 s. ISBN:978-91-44-06617-2 LIBRIS-ID:11914823 Sök i biblioteket
6. uppl. : Stockholm : Gothia, 2013 - 167 s. ISBN:978-91-7205-857-6 LIBRIS-ID:13879472 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN:91-27-13093-2 (inb.) LIBRIS-ID:11926826 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s. ISBN:978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID:14843107 Sök i biblioteket
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s. ISBN:978-1-60547-708-4 (hardback) LIBRIS-ID:12094617 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s. ISBN:978-91-44-07618-8 LIBRIS-ID:12642779 Sök i biblioteket
2., [updated and expanded] ed. : New York, N.Y. : Springer Pub., cop. 2013. - xix, 412 s. ISBN:978-0-8261-4812-4 LIBRIS-ID:13755084 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 317, [2] s. ISBN:978-91-47-08470-8 LIBRIS-ID:11716327 Sök i biblioteket