Kursplan för

Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 7,5 hp

The Specialist Nurse as a Knowledge Broker, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT14 , VT16 , HT17 , HT20 , HT23 , HT24
Kurskod
2VA010
Kursens benämning
Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-09-18
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).

Mål

Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde kunna bedriva verksamhetsutveckling och arbeta med förbättringskunskap och hållbarhet för att självständigt leda arbetet med syfte att utveckla person- och familjecentrerad, evidensbaserad och patientsäker omvårdnad för äldre personer.

Kursen består av två moment:
1. Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare 6 hp
2. Vetenskaplig teori och metod med inriktning på översiktsstudier, aktionsforskning och kunskapsdisseminering 1,5 hp

Moment 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • analysera och reflektera över metoder för förbättringskunskap och hållbarhet
  • visa fördjupad kunskap inom patientsäkerhetsarbete
  • visa fördjupad kunskap för utveckling av ledarskap och vårdpedagogik

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • kunna planera och leda ett evidensbaserat och hållbart patientsäkerhetsarbete med adekvata metoder för förbättringskunskap
  • kunna undervisa äldre personer, närstående, personal och studenter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • kunna värdera sitt behov av kunskap, ta ansvar för sin kunskaputveckling och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Moment 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt resonera kring begreppen evidens och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för utvecklingen kvalitetsutveckling av omvårdnad för äldre personer

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • ha färdighet och förmåga att genomföra kvalitetsgranskning av systematiska översikter. 
  • ha färdighet och förmåga att granska och värdera publikationer av studiedesigner som observationsstudier och interventionsstudier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:

  • kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom systematiska översikter
  • kunna värdera hur evidensbaserad kunskap kan användas i omvårdnad av äldre personer

Innehåll

Kursen består av två moment:

Specialistsjuksköterskan som verksamhetsutvecklare, 6.0 hp

Betygsskala: GU
  • Metoder för förbättringsarbete.
  • Vård baserad på evidens och bästa tillgngliga erfarenhet. 
  • Kvalitetsindikatorer, kvalitetsregister och kvalitetsutveckling.
  • Ledarskap, arbete i vårdteam och interprofessinell samverkan.
  • System och organisation.
  • Pedagogik, undervisning och handledning.
  • Patientsäkerhet, lagar och författningar. 
  • Etik.

Översiktsstudier, aktionsforskning och kunskapsdisseminering, 1.5 hp

Betygsskala: GU
  • Systematiska litteraturöversikter, metaanalyser och metasynteser.
  • Mätning av effekt och betydelse vid förbättringsarbete.
  • Disseminering av kunskap.
  • Aktionsforskning.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna förutsätter att studenten tar aktivt ansvar för sitt lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter, lärare inom och mellan kursen/er och programmet/en. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, digitala diskussioner och seminarier samt föreläsningar. Fältstudie med studiebesök kan ingå.

Verksamhetsintegrerat lärande kan ske vid studentens arbetsplats, eller vid geriatrisk klinik i Stockholms län.

Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

I kursen ingår två examinationer:

Moment 1. Individuell skriftlig examinationsuppgift utifrån planering och tänkt genomförande av ett verksamhetsnära förbättringsarbete i första hand i den egna verksamheten.
Moment 2. Individuell skriftlig examination.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård Boström, Ann-Marie; Nordström, Gun; Wilde Larsson, Bodil
Lindh, Marion; Sahlqvist, Lena Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Sharp, Lena Effektiv kommunikation för säkrare vård
Martin, Lene Informatik i vården : hälsoinformatik för sjuksköterskor
Geriatrisk omvårdnad : god omsorg och vård till den äldre Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Omvårdnad & äldre Blomqvist, Kerstin; Edberg, Anna-Karin; Ernsth Bravell, Marie; Wijk, Helle
Pedagogik för sjuksköterskor Sandberg, Håkan
Lundin, Kerstin; Sandström, Björn Ledarskap inom vård och omsorg Ledarskap inom vård & omsorg