Kursplan för

Ledarskap för vårdens utveckling, 7,5 hp

Leadership for Health Care Development, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , VT15 , HT17 , VT20
Kurskod
2XX027
Kursens benämning
Ledarskap för vårdens utveckling
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2013-05-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller nutrition. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten:
- relatera till sin egen ledarroll utifrån aktuell forskning och ledarskapsteorier
- Kunna tillämpa olika verktyg för att stödja medarbetare att utföra värdig vård i samband med komplexa vårdsituationer
- utarbeta strategier för hur teamet kan samverka i professionella såväl som interprofessionella arbetssituationer
- Kunna kommunicera tydligt och effektivt samt hantera konflikter på ett sätt som bidrar till en bra samarbetskultur 
- kunna analysera hur ledarskap och medarbetarskap samverkar och kan utvecklas i komplexa organisationer
-reflektera över och föreslå olika angreppssätt för att hantera organisatoriska problem och utveckla det organisatoriska lärandet
- kunna analysera ledarskapets betydelse vid organisationsutveckling
- kunna utvärdera metoder som främjar organisationsutveckling-utvärdera metoder som främjar organisationsutveckling

Innehåll

Kursen är indelad i tre områden
-det individuella ledarskapet
-att leda grupper
-organisation, struktur och kultur

Det individuella ledarskapet
-systemet och individen
-att utvecklas i ledarrollen
-etik och förhållningssätt
-aktuell forskning om ledarskap inom vårdområdet

Att leda grupper
-professionalism och interprofessionalism
-hur individen/gruppen/teamet kan fungera tillsammans
-effektiv kommunikation
-konflikthantering
-ledarskap i förändring

Organisation, struktur och kultur
-organisation och struktur i ett teoretiskt och kulturellt perspektiv
-förändringsmodeller
-kvalitet och utvärderingsmodeller

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används föreläsning, individuella studieuppgifter, virtuella diskussioner och seminarier förekommer i kursen. Kursen startar och avslutas med en föreläsning och seminariedag i övrigt genomförs kursen som distansutbildning.

Examination

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter som följs av gruppdiskussioner i pingpong. Slutexaminationen består av en individuell, skriftlig analysuppgift kring den egna ledarrollen kopplat till en vårdorganisation med muntlig uppföljning och redovisning vid examinationsseminarium. Om studenten inte deltagit i gruppdiskussionerna får de lämna in en individuell skriftlig ersättningsuppgift för att bli godkänd på kursen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning

Undervisning sker på svenska

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Vem styr vården? : organisation och politisk styrning inom svensk sjukvård Blomqvist, Paula
Bolman, Lee G.; Deal, Terrence E. Nya perspektiv på organisation och ledarskap Holmqvist, Anna
Moxnes, Paul Positiv ångest hos individen, gruppen, organisationen : ett organisationspsykologiskt perspektiv
Genusperspektiv på vård och omvårdnad Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik
Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet
Yukl, Gary A. Ledarskap i organisationer Kaulio, Matti
Pink, Daniel H. Drivkraft : den överraskande sanningen om vad som motiverar oss Erséus, Johan