Ledarskap för vårdens utveckling, 7,5 hp
Leadership for Health Care Development, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX027
- Kursens benämning
- Ledarskap för vårdens utveckling
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2013-05-13
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2014-12-18
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2015
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller nutrition. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- relatera till sitt egna ledarskap utifrån aktuell forskning och ledarskapsteorier
- tillämpa olika verktyg för att stödja medarbetare att utföra värdig vård i samband med komplexa vårdsituationer
- utarbeta strategier för hur teamet kan samverka i professionella såväl som interprofessionella arbetssituationer
- kommunicera tydligt och effektivt samt hantera konflikter på ett sätt som bidrar till en bra samarbetskultur
- analysera hur ledarskap och medarbetarskap samverkar och kan utvecklas i komplexa organisationer
- reflektera över och föreslå olika angreppssätt för att hantera organisatoriska problem och utveckla det organisatoriska lärandet
- analysera ledarskapets betydelse vid organisationsutveckling
- utvärdera metoder som främjar organisationsutveckling
Innehåll
Kursen är indelad i tre områden
- et individuella ledarskapet
- Att leda grupper
- Organisation, struktur och kultur
Det individuella ledarskapet behandlar
- systemet och individen
- att utvecklas i ledarskapet
- etik och förhållningssätt
- aktuell forskning om ledarskap inom vårdområdet
Att leda grupper behandlar
- professionalism och interprofessionalism
- hur individen/gruppen/teamet kan fungera tillsammans
- effektiv kommunikation
- konflikthantering
- ledarskap i förändring
Organisation, struktur och kultur behandlar
- organisation och struktur i ett teoretiskt och kulturellt perspektiv
- förändringsmodeller
- kvalitet och utvärderingsmodeller
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som förekommer på kursen är föreläsning, individuella studieuppgifter, virtuella diskussioner och seminarier. Kursen startar och avslutas med en föreläsning och seminariedag i övrigt genomförs kursen som distansutbildning.
Examination
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter som följs av gruppdiskussioner på lärplattformen PingPong. Slutexaminationen består av en individuell, skriftlig analysuppgift kring den egna ledarrollen kopplat till en vårdorganisation med muntlig uppföljning och redovisning vid examinationsseminarium. Om studenten inte deltagit i gruppdiskussionerna får de lämna in en individuell skriftlig ersättningsuppgift för att bli godkänd på kursen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning
Undervisning sker på svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag, 2007 - 248 s. ISBN:978-91-85695-15-7 LIBRIS-ID:10415714 Sök i biblioteket
4., utvidgade och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 556 s. ISBN:978-91-44-06010-1 LIBRIS-ID:12767141 Sök i biblioteket
2., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2001 - 341 s. ISBN:91-27-08252-0 (inb.) LIBRIS-ID:8348484 Sök i biblioteket
2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s. ISBN:978-91-44-05702-6 LIBRIS-ID:11863172 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 215 s. ISBN:978-91-27-11974-1 (inb.) LIBRIS-ID:11927097 Sök i biblioteket
Harlow : Prentice Hall, 2012 [dvs. 2011] - xiv, 678 s. ISBN:978-0-273-73923-4 LIBRIS-ID:12294249 Sök i biblioteket
Stockholm : Bookhouse, cop. 2010 - 215 s. ISBN:978-91-89388-51-2 (inb.) LIBRIS-ID:11727996 Sök i biblioteket