Kursplan för

Ledarskap för vårdens utveckling, 7,5 hp

Leadership for Health Care Development, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , VT15 , HT17 , VT20
Kurskod
2XX027
Kursens benämning
Ledarskap för vårdens utveckling
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2013-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2017-09-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller nutrition. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • relatera till sitt egna ledarskap utifrån aktuell forskning och ledarskapsteorier
  • tillämpa olika verktyg för att stödja medarbetare att utföra värdig vård i samband med komplexa vårdsituationer
  • utarbeta strategier för hur teamet kan samverka i professionella såväl som interprofessionella arbetssituationer
  • kommunicera tydligt och effektivt samt hantera konflikter på ett sätt som bidrar till en bra samarbetskultur 
  • analysera hur ledarskap och medarbetarskap samverkar och kan utvecklas i komplexa organisationer
  • reflektera över och föreslå olika angreppssätt för att hantera organisatoriska problem och utveckla det organisatoriska lärandet
  • analysera ledarskapets betydelse vid organisationsutveckling
  • utvärdera metoder som främjar organisationsutveckling

Innehåll

Kursen är indelad i tre områden:

  • Det individuella ledarskapet
  • Att leda grupper
  • Organisation, struktur och kultur

Det individuella ledarskapet behandlar;

  • systemet och individen
  • att utvecklas i ledarskapet
  • etik och förhållningssätt
  • aktuell forskning om ledarskap inom vårdområdet

Att leda grupper behandlar;

  • professionalism och interprofessionalism
  • hur individen/gruppen/teamet kan fungera tillsammans
  • effektiv kommunikation
  • konflikthantering
  • ledarskap i förändring

Organisation, struktur och kultur behandlar;

  • organisation och struktur i ett teoretiskt och kulturellt perspektiv
  • förändringsmodeller
  • kvalitets- och utvärderingsmodeller

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som förekommer på kursen är föreläsning, individuella studieuppgifter, virtuella diskussioner och seminarier. Kursen har två föreläsningsdagar men i övrigt genomförs kursen som distansutbildning.

Examination

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter som följs av gruppdiskussioner på lärplattformen PingPong. Slutexaminationen består av en skriftlig gruppexamination som berör att arbeta med kulturförändring.
Om studenten inte deltagit i gruppdiskussionerna får hen lämna in en individuell skriftlig ersättningsuppgift för att bli godkänd på kursen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningen sker på svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Vem styr vården? : organisation och politisk styrning inom svensk sjukvård Blomqvist, Paula
Bolman, Lee G.; Deal, Terrence E. Nya perspektiv på organisation och ledarskap Holmqvist, Anna
Moxnes, Paul Positiv ångest hos individen, gruppen, organisationen : ett organisationspsykologiskt perspektiv
Genusperspektiv på vård och omvårdnad Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik
Yukl, Gary A. Ledarskap i organisationer Kaulio, Matti
Pink, Daniel H. Drivkraft : den överraskande sanningen om vad som motiverar oss Erséus, Johan
Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a