Kursplan för

Forskningsmetodik, 7,5 hp

Research methodology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2011.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , HT11 , HT15 , HT17 , HT19 , HT20 , HT22
Kurskod
3GB001
Kursens benämning
Forskningsmetodik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnden för folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2008-09-29
Reviderad av
Programnämnd 5
Senast reviderad
2011-09-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Kandidat eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: - Bedöma styrkor och svagheter av olika källor innehållande epidemiologisk data när det gäller hälsotillstånd och användning av hälso- och sjukvård i såväl låg-, medel- och höginkomstländer. - Förklara hur man planerar, samlar in data och analyserar ett kvalitativt projekt. - Använda lämpliga statistiska metoder för analys av olika typer av data samt tolka och presentera resultat av statistiska analyser tydligt, konsekvent och logiskt. - Identifiera problem orsakade av systematiska fel, bias och confounding i tolkning av epidemiologisk data.

Innehåll

Studiedesign: tvärsnitts-, fall-kontroll-, kohort- och interventionsstudier. Tolkning av epidemiologiska och statistiska koncept såsom kausalitet, slumpmässiga fel, bias, condounding. Mätning av sjukdomsfrekvens och risk samt alternativa källor för epidemiologisk data. Beskriva univariat och bivariat data: tabeller och diagram; proportioner; centralmått (medelvärde, median), och variabilitet (intervall, standardavvikelse, percentiler); korrelationskoefficienter, skillnader och andelar. Tolka statistik: konfidensintervall och p-värden, testa hypoteser. Enkel linjär regressionsanalys samt introduktion till multivariabel och logistisk analys. Statistisk analys med mjukvaruprogram. Kvalitativa forskningsmetoder: observationsstudier, intervjuer, fokusgruppsdiskussioner, deltagande metoder. Urval och dataanalys, validitet och triangulering i kvalitativ forskning.

Arbetsformer

Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, grupparbeten och praktiska övningar.

Examination

Skriftlig examination. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra provtillfällen rekommenderas denna att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur / Mandatory literature

Bonita, Ruth; Beaglehole, Robert; Kjellström, Tord Basic epidemiology
Health research methodology : a guide for training in research methods.
Relevant and updated scientific articles and reports provided by course organisers.