Forskningsmetodik, 7,5 hp
Research methodology, 7,5 credits- Kurskod
- 3GB001
- Kursens benämning
- Forskningsmetodik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2008-09-29
- Reviderad av
- Programnämnd 5
- Senast reviderad
- 2011-09-22
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Kandidat eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna: - Bedöma styrkor och svagheter av olika källor innehållande epidemiologisk data när det gäller hälsotillstånd och användning av hälso- och sjukvård i såväl låg-, medel- och höginkomstländer. - Förklara hur man planerar, samlar in data och analyserar ett kvalitativt projekt. - Använda lämpliga statistiska metoder för analys av olika typer av data samt tolka och presentera resultat av statistiska analyser tydligt, konsekvent och logiskt. - Identifiera problem orsakade av systematiska fel, bias och confounding i tolkning av epidemiologisk data.
Innehåll
Studiedesign: tvärsnitts-, fall-kontroll-, kohort- och interventionsstudier. Tolkning av epidemiologiska och statistiska koncept såsom kausalitet, slumpmässiga fel, bias, condounding. Mätning av sjukdomsfrekvens och risk samt alternativa källor för epidemiologisk data. Beskriva univariat och bivariat data: tabeller och diagram; proportioner; centralmått (medelvärde, median), och variabilitet (intervall, standardavvikelse, percentiler); korrelationskoefficienter, skillnader och andelar. Tolka statistik: konfidensintervall och p-värden, testa hypoteser. Enkel linjär regressionsanalys samt introduktion till multivariabel och logistisk analys. Statistisk analys med mjukvaruprogram. Kvalitativa forskningsmetoder: observationsstudier, intervjuer, fokusgruppsdiskussioner, deltagande metoder. Urval och dataanalys, validitet och triangulering i kvalitativ forskning.
Arbetsformer
Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, grupparbeten och praktiska övningar.
Examination
Skriftlig examination. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra provtillfällen rekommenderas denna att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur / Mandatory literature
2. ed. : Geneva : World Health Organization, cop. 2006 - xi, 213 s. ISBN:92-4-154707-3 LIBRIS-ID:10467517 Sök i biblioteket
2nd ed. : Manila : WHO, ,c 2001 - IX, 237 s. ISBN:92-9061-157-X LIBRIS-ID:9468534 Sök i biblioteket