Forskningsmetodik, 7,5 hp
Research methodology, 7,5 credits- Kurskod
- 3GB001
- Kursens benämning
- Forskningsmetodik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2008-09-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2008
Särskild behörighet
Kandidat eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna: Ta del av och använda basala principer beträffande olika studieupplägg, användningsområde, fördelar och nackdelar Bedöma styrkor och svagheter med olika källor för epidemiologiska data beträffande hälsotillstånd och utnyttjande av sjukvården i såväl hög- som låg- och medelinkomstländer Identifiera problem som uppkommer vid tolkning av epidemiologiska data på grund av slumpmässiga fel, bias och förväxlingsfaktorer Definiera betydelsen av statistiska metoder i folkhälsovetenkapsforskning Använda tillämpliga statistiska metoder för analys av olika datamängder samt tolka och presentera resultat av statistiska analyser på ett klart, koncist och logiskt sätt Beskriva och använda de olika stegen för studieupplägg, datainsamling och analys för ett kvalitativt forskningsprojekt Förklara nyckelbegrepp inom etikområdet och dess relevans för forskning inom området global hälsa
Innehåll
Vetenskapsteori. Mått på sjukdomsfrekvens och risk, samt alternativa källor för epidemilogiska data. Studieupplägg: tvärsnitts-, kohort-, fall-kontroll- och interventionsstudier. Tolkning av epidemiologiska studier: kausalitet, slumpmässiga fel, bias, förväxlingsfaktorer. Beskriva data: tabeller och figurer; fördelningsmått; centralmått (medelvärde, median), och spridning (intervall, standardavvikelse); skillnader och proportioner. Urvalsvariabilitet: konfidensintervall och p-värden, särskilt beträffande medelvärden och proportioner, samt för skillnader i medelvärden och proportioner. Enkel linjär regressionsanalys och korrelationskoefficienter samt introduktion till multivariabel analys. Statistisk analys med mjukvaruprogram. Kvalitativa forskningsmetoder. Observationsstudier, intervjustudier, fokusgruppstudier, metoder för deltagande observation. Urval och dataanalys. Validitet och triangulering i kvalitativ forskning. Principer för kritisk läsning av vetenskapliga artiklar. Litteratursökning via internet och bibliotek.
Arbetsformer
Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, grupparbeten, speciella uppgifter och praktiska övningar.
Examination
Skriftlig examination och gruppuppgift. Obligatorisk närvaro vid alla föreläsningar. Frånvaro kompenseras genom extrauppgift som bestäms av kursledaren. De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen.
Övergångsbestämmelser
Kursen kan tenteras två år efter sista kurstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursen kommer att utvärderas med hjälp av websurvey enligt föreskrifter beslutade av Utbildningsstyrelsen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
2. ed. : Geneva : World Health Organization, cop. 2006 - xi, 213 s. ISBN:92-4-154707-3 LIBRIS-ID:10467517 Sök i biblioteket
2nd ed. : Manila : WHO, ,c 2001 - IX, 237 s. ISBN:92-9061-157-X LIBRIS-ID:9468534 Sök i biblioteket