Kursplan för

Forskningsmetodik, 7,5 hp

Research methodology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2008.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , HT11 , HT15 , HT17 , HT19 , HT20 , HT22
Kurskod
3GB001
Kursens benämning
Forskningsmetodik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnden för folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2008-09-29
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2008

Särskild behörighet

Kandidat eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna: • Ta del av och använda basala principer beträffande olika studieupplägg, användningsområde, fördelar och nackdelar • Bedöma styrkor och svagheter med olika källor för epidemiologiska data beträffande hälsotillstånd och utnyttjande av sjukvården i såväl hög- som låg- och medelinkomstländer • Identifiera problem som uppkommer vid tolkning av epidemiologiska data på grund av slumpmässiga fel, bias och förväxlingsfaktorer • Definiera betydelsen av statistiska metoder i folkhälsovetenkapsforskning • Använda tillämpliga statistiska metoder för analys av olika datamängder samt tolka och presentera resultat av statistiska analyser på ett klart, koncist och logiskt sätt • Beskriva och använda de olika stegen för studieupplägg, datainsamling och analys för ett kvalitativt forskningsprojekt • Förklara nyckelbegrepp inom etikområdet och dess relevans för forskning inom området global hälsa

Innehåll

Vetenskapsteori. Mått på sjukdomsfrekvens och risk, samt alternativa källor för epidemilogiska data. Studieupplägg: tvärsnitts-, kohort-, fall-kontroll- och interventionsstudier. Tolkning av epidemiologiska studier: kausalitet, slumpmässiga fel, bias, förväxlingsfaktorer. Beskriva data: tabeller och figurer; fördelningsmått; centralmått (medelvärde, median), och spridning (intervall, standardavvikelse); skillnader och proportioner. Urvalsvariabilitet: konfidensintervall och p-värden, särskilt beträffande medelvärden och proportioner, samt för skillnader i medelvärden och proportioner. Enkel linjär regressionsanalys och korrelationskoefficienter samt introduktion till multivariabel analys. Statistisk analys med mjukvaruprogram. Kvalitativa forskningsmetoder. Observationsstudier, intervjustudier, fokusgruppstudier, metoder för deltagande observation. Urval och dataanalys. Validitet och triangulering i kvalitativ forskning. Principer för kritisk läsning av vetenskapliga artiklar. Litteratursökning via internet och bibliotek.

Arbetsformer

Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, grupparbeten, speciella uppgifter och praktiska övningar.

Examination

Skriftlig examination och gruppuppgift. Obligatorisk närvaro vid alla föreläsningar. Frånvaro kompenseras genom extrauppgift som bestäms av kursledaren. De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen.

Övergångsbestämmelser

Kursen kan tenteras två år efter sista kurstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursen kommer att utvärderas med hjälp av websurvey enligt föreskrifter beslutade av Utbildningsstyrelsen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

Bonita, Ruth; Beaglehole, Robert; Kjellström, Tord Basic epidemiology
Health research methodology : a guide for training in research methods.
Relevant and updated scientific articles and reports provided by course organizers.