Forskningsmetodik, 7,5 hp
Research methodology, 7,5 credits- Kurskod
- 3GB001
- Kursens benämning
- Forskningsmetodik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2008-09-29
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden PHS
- Senast reviderad
- 2019-03-06
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Kandidat eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Förklara hur man planerar, samlar in data och analyserar kvalitativa och kvantitativa projekt
- Använda lämpliga statistiska metoder för analys av olika typer av data samt tolka och presentera resultat av statistiska analyser tydligt, konsekvent och logiskt
- Identifiera problem orsakade av systematiska fel, bias och confounding i tolkning av epidemiologisk data
- Förklara och beskriva de viktigaste egenskaperna inom kvalitativa data insamlingsmetoder och reflektera dess styrkor och svagheter
- Beskriva de huvudsakliga metoder för kvalitativ analysering inklusive vad forskarens roll är i analysprocessen
- Bedöma styrkor och svagheter av olika källor innehållande epidemiologisk data när det gäller hälsotillstånd och användning av hälso- och sjukvård i såväl låg-, medel- och höginkomstländer.
- Jämföra kvalitativa och kvantitativa tillvägagångssätt och förstå när de bäst tillämpas var för sig eller i kombination
Innehåll
Kursen kommer att behandla följande:
- Studiedesign: tvärsnitts-, fall-kontroll-, kohort- och interventionsstudier.
- Mätning av sjukdomsfrekvens och risk samt alternativa källor för epidemiologisk data.
- Tolkning av epidemiologiska och statistiska koncept såsom kausalitet, slumpmässiga fel, bias, confounding
- Univariat och bivariat data: tabeller och diagram; proportioner; centralmått (medelvärde, median), och variabilitet (intervall, standardavvikelse, percentiler); korrelationskoefficienter, skillnader och andelar.
- Tolknig av statistik: konfidensintervall och p-värden, testa hypoteser.
- Enkel linjär regressionsanalys samt introduktion till multivariabel och logistisk analys.
- Analyser med användning av statistisk programvara
- Kvalitativa forskningsmetoder: observationsstudier, intervjuer, fokusgruppsdiskussioner, deltagande metoder.
- Urval och dataanalys, validitet och triangulering i kvalitativ forskning.
- Mått på sjukdoms uppfattningar och upplevelser; deltagares beskrivning av det dagliga livet.
- Beskrivning av data i insamlingsprocessen; provtagningsprinciper; "gatekeepers" roll; interaktionerna mellan forskare och deltagare; länkarna mellan teori och metod.
Arbetsformer
Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, grupparbeten och praktiska övningar.
Examination
Skriftlig examination. Examinationen har tre delar: biostatistik, epidemiologi och kvalitativa metoder.
För att få godkänt behöver studenten få minst 65% totalt, och minst 60% i varje delmoment.
För att få väl godkänt behöver eleven få minst 90% totalt, och minst 60% i varje delmoment.
Obligatoriskt deltagande
Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK. I kursen används betygsgraderna U/G/VG.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Begränsning av provtillfällen
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur / Mandatory literature
2. ed. : Geneva : World Health Organization, cop. 2006 - xi, 213 s. ISBN:92-4-154707-3 LIBRIS-ID:10467517 Sök i biblioteket
2nd ed. : Manila : WHO, ,c 2001 - IX, 237 s. ISBN:92-9061-157-X LIBRIS-ID:9468534 OBS! Denna bok finns online. Läggs ut på PINGPONG. Sök i biblioteket
2. ed. : Pacific Grove : Duxbury, cop. 2000 - xvi, 525 s. , [42] s. ISBN:0-534-22902-6 ; No price LIBRIS-ID:5036554 Sök i biblioteket
3rd ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xvii, 342 p. ISBN:9781446253090 LIBRIS-ID:16402151 Sök i biblioteket
1. edition. : Copenhagen : Gyldendal Akademisk, 2008. - 298 p. ISBN:978-87-628-0794-5 LIBRIS-ID:12334668 Sök i biblioteket