Examensarbete i global hälsa, 30 hp
Degree project in global health, 30 credits- Kurskod
- 3GB012
- Kursens benämning
- Examensarbete i global hälsa
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2008-10-27
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2022-03-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Beskriva hur ett forskningsprojekt utvecklas från problembeskrivning till utformande av studiedesign och genomförande av datainsamling.
- Beskriva och använda metoder för hur insamlade data behandlas avseende validitet och reliabilitet.
- Analysera datamängder med korrekta metoder.
- Skriftligen redogöra för forskningsprocessen, inklusive tolkning av data och implikationer för den globala hälsan.
- Muntligen presentera och diskutera forskningsresultaten.
Innehåll
Ett forskningsprojekt ska utvecklas, genomföras och analyseras. Forskningsprojektet kan även baseras på sekundära data från register, tex demografiska hälsoundersökningar (DHS) och då har projektet redan utvecklats och implementerats. Slutligen ska en uppsats skrivas och granskas.
Forskningen kan utföras i ett låg-, medel- eller höginkomst land där ett samarbete finns eller kan etableras. Studenterna har möjlighet att söka medel genom Minor Field Studies (MFS). Alla studenter kommer dock inte att få ett stipendium och alla studenter är heller inte behöriga att söka stipendier pga. begränsningar gällande MFS.
Studenterna kommer att genomföra ett forskningsprojekt och redovisa det som en uppsats, belysande ett relevant ämne inom området. Frågeställningarna ska vara formulerade som problem och vara tydligt avgränsade. Val av metod ska rapporteras och motiveras och projektet ska innehålla lämplig design, urval och urvalsmetod. Begränsningar för någon av de valda metoderna ska diskuteras. Resultat och data ska vara klart och korrekt rapporterade och korrekt analyserade. Tolkningsproblem ska redovisas med hänsyn till metodernas lämplighet, konceptuella grund och urvalen. Alla bedömningar av resultatens betydelse, tolkningar och slutsatser ska vara understödda av data.
I huvudsak ska ämnesuppsatsen tillgodose krav på: a) vetenskapligt innehåll; b) forskningsmetodik; och c) akademisk utformning och språklig presentation. Studenten ska göra en muntlig presentation av sin uppsats i ett öppet seminarium med en examinator.
Arbetsformer
Handledning i samtliga faser av projektet - problemformulering, design, genomförande, analys och skrivande. Dessutom hålls seminarier för att belysa speciella aspekter på forskningsprocessen.
Examination
Skriftlig och muntlig presentation.
Betyget baseras på en övergripande bedömning av det slutliga skriftliga arbetet inkluderat den muntliga presentationen.
Obligatoriskt deltagande
Projektplanseminarier, halvtidskontrollseminarier och slutseminarier är obligatoriska. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan student deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal examinationstillfälle
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.