Mödra- och barnhälsa i ett globalt perspektiv, 3 hp
Maternal and child health in a global perspective, 3 credits- Kurskod
- 3GB013
- Kursens benämning
- Mödra- och barnhälsa i ett globalt perspektiv
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2009-05-15
- Reviderad av
- Programnämnd 5
- Senast reviderad
- 2012-03-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Beskriva, förklara och analysera variationer i mödrar och barn/ungdomars sjuklighet och dödlighet, dess determinanter och förändringar mellan länder och över tid, samt beskriva de viktigaste sjukdomar/symtom som orsakar sjuklighet och dödlighet för mödrar och barn samt veta hur de kan behandlas/förebyggas.
- Beskriva, förklara och analysera de viktigaste internationella programmen för prevention av sjuklighet och dödlighet inom sexuell och reproduktiv hälsa samt inom barn- och ungdomshälsovård.
- Redogöra för och värdera kvinnors och barns sårbarhet och de risker de är utsatta för.
Innehåll
- Variationer i barns och mödrars dödlighet och sjuklighet och dess determinanter.
- De huvudsakliga sjukdomarna som orsakar dödlighet och sjuklighet bland barn relaterat till sexuell och reproduktiv hälsa och hur de kan förebyggas och behandlas.
- De viktigaste internationella insatserna för att förebygga reproduktiv, samt barns och ungdomars, dödlighet,och sjuklighet, inklusive ”Integrated Management of Childhood Illnesses” (IMCI) och ”Safe Motherhood”.
- Sårbarhet och risker – i relation till kvinnors ställning och socioekonomiska situation i relation till barns och ungdomars utveckling, mognad och socioekonomiska situation.
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, grupparbeten och litteraturstudier.
Examination
Examination sker både individuellt och i grupp.
Den individuella examinationen är en skriftlig tentamen.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt i både den skriftliga examination och i grupparbete. För väl godkänt betyg i kursen krävs minst godkänt på grupparbetet och väl godkänt på den skriftliga examinationen.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Studenterna kommer att ha möjlighet att ge respons och input till kursen kontinuerligt under kursens gång, allt för att göra kursen så studentdriven som möjligt.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur /Mandatory literature
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 327 s. ISBN:91-44-02198-4 LIBRIS-ID:9987549 Utvalda delar av boken/ Selected parts of the book Sök i biblioteket